Herhjemme er det formentlig de færreste, der overhovedet har bidt mærke i, at der i efteråret har været VM i cricket. Det er mildest talt anderledes i Indien.
I alt 518 millioner indere har fra deres skærme fulgt mændenes VM i cricket, hvilket er en ny rekord. Indbyggertallet i Indien er på 1,4 milliarder.
Det oplyser Walt Disney, som ejer rettighederne til at vise kampene på sine tv-kanaler i det folkerige land, som var vært for turneringen, skriver Reuters.
Cricket-turneringen har varet 48 dage og sluttede søndag.
Til finalekampen alene var der 300 millioner, der tændte for tv'et.
- Dette bliver den mest sete begivenhed i indisk tv-historie, siger Sanjog Gupta, som er chef for sport i Disney Star, som er Disneys indiske mediekonglomerat.
Disney har købt streamingrettigheder og de digitale rettigheder til at vise Det Internationale Cricket Forbunds (ICC) turneringer i Indien fra 2024 til 2027. Det har kostet selskabet tre milliarder dollar - omkring 20,5 milliarder kroner.
Den indiske streamingtjeneste Hotstar, som er ejet af Disney, satte under VM-turneringens sidste kamp også ny rekord. Her streamede 59 millioner kampen, lyder det.
Vender man blikket mod de cricket-entusiaster, der ikke bare så med fra fjernsynet, men som fulgte med direkte fra tribunen, er der også tale om et rekordhøjt antal. Ifølge ICC var der samlet set 1,25 millioner til stede til kampene.
Det blev Australien, der til fleres overraskelse sejrede over værtslandet Indien i finalen og dermed landede førstepladsen. Indien har ellers vundet de tre seneste VM-turneringer.
/ritzau/