Den tidlige oprykning giver AGF god tid til at forberede sig på Superligaen, hvor målet bliver overlevelse.
Med oprykningen til Superligaen har AGF sikret sig to-tre måneder til at forberede sig på den nye tilværelse. Og det skal hjælpe klubben både i forhold til at hente nye spillere og skaffe sponsorer, fortæller administrerende direktør Jan Kristensen.
- Nu begynder vi at forberede os på den kommende sæson og snakke med mulige samarbejdspartnere. Og der tror jeg da, vi har en klar fordel i forhold til mange af de andre, vi kæmper med, fordi de andre ikke ved, hvor de spiller i næste sæson, siger Jan Kristensen.
Direktøren henviser til den tætte bund i Superligaen, hvor klubber i nabolaget som AC Horsens og Randers langt fra har sikret sig overlevelse.
Foruden nye sponsorer skal AGF's træner Peter Sørensen og sportsdirektør Brian Steen Nielsen også have vurderet truppens styrke i forhold til Superligaen.
- Peter og Brian skal sætte sig ned og se på, hvem det er, der kan gøre sig gældende i den kommende sæson. Og jeg tror, det er meget, siger Jan Kristensen, der ikke vil komme nærmere ind på spillerkøb og beløb til indkøb.
Ifølge ham koster det 25-30 millioner at rykke ud af Superligaen - penge, som han håber på at få igen i form af blandt andet tv-aftaler, når AGF rykker op, og penge, som er med til at definere målsætningen den kommende sæson.
- I første omgang skal vi sørge for, vi ikke rykker ned i næste sæson. Der er ingen tvivl om, at vi må ikke rykke ned igen. Det er for dyrt og for anstrengende for alle, siger Jan Kristensen.
/ritzau/