Cykelrytterne i Giro d'Italia har tillid til, at løbsarrangørerne sløjfer den vilde nedkørsel på 14. etape.
Ruten i det italienske cykelløb Giro d'Italia bliver mere og mere spektakulær fra år til år, men nu er grænsen nået, mener flere af rytterne.
På løbets 14. etape skal feltet køre en bjergnedkørsel fra bjerget Monte Crostis på en smal grusvej, som umiddelbart ligner et sted, hvor erfarne bjerggeder ville se sig om efter et mere sikkert valg.
- Vores bekymring er nedkørslen fra Monte Crostis, som er bjerget før Zoncolan på 14. etape. Vi har hørt, at de sætter net op langs vejene for at fange os i tilfælde af, at vi falder.
- Nogle sving er på klipper, og vi kan nemt falde ud over, siger australieren Matthew Wilson fra Garmin-holdet til Cyclingnews.
Bekymringerne blev luftet to dage efter, at belgieren Wouter Weylandt mistede livet på løbets 3. etape, hvor han styrtede på en angiveligt ukompliceret men smal nedkørsel.
Flere af rytterne fra det amerikanske hold har været i dialog med løbschef Angelo Zomegnan som ifølge briten David Millar er lydhør over ændringer af 14. etape.
- Vi har talt med Zomegnan om det. RCS (løbsorganisationen) sender en ud for at undersøge ruten. Så snart Zomegnan har de oplysninger, vil han tage den rette beslutning.
- Han er helt åben over for ændringer, hvilket er godt. Vi er blevet enige om en "nul risiko-politik", siger David Millar.
Briten mistede førertrøjen på 5. etape, og den etape var Garmin-rytterne heller ikke helt tilfredse med.
Der var mange passager på grusveje, og der var både styrt og frit flyvende småsten, som fløj rundt i luften og ramte rytterne.
- Løbene skal være attraktive og spektakulære for at fange publikum, men løbsarrangørerne skal også finde en balance, siger David Millar.
/ritzau/