Det er ikke kun cykelrytternes placering, der har betydning i et løb som Tour de France.
For et hold som Sky, der har løbsfavoritten Chris Froome, er det uhyre vigtigt at have en holdbil så tæt på feltet som muligt.
Og når rækkefølgen af sportsdirektørernes biler afhænger af rytternes resultater på vejen, så må man sende en mand i byen for at skabe nogle resultater.
Det var, hvad det britiske mandskab gjorde på 2. etape af Tour de France, da den hurtige nordmand Edvald Boasson-Hagen blev tildelt opgaven at køre en god bilplacering hjem til Sky.
- Jeg tror, at det gik fint. Edvald blev nummer fem, så vores bil kommer længere frem i kortegen på morgendagens etape, hvilket var vigtigt for os. Det var vores plan, siger Skys tekniske direktør, Carsten Jeppesen.
Spørgsmål: Var det det, Edvald var sendt i byen efter?
- Ja. Edvald skulle køre spurten. Det var selvfølgelig også for at prøve at vinde, men jeg ved ikke, om det var realistisk, at han kunne slå Peter Sagan. Men man skal altid prøve, siger Carsten Jeppesen.
Alt i alt forløb søndagen fint for Sky, som af naturlige årsager har frygtet den hektiske start på Korsika, eftersom holdets stjerne Chris Froome helst skal nå uskadt frem til de afgørende slag i bjergene.
Den kenyansk fødte rytter angreb lidt overraskende i finalen, men det skal man ikke lægge noget i, mener den danske teknikdirektør.
- Jeg tror egentlig bare, at han ville prøve benene lidt af. Der er altid lidt hierarki, der skal på plads de første dage, siger Carsten Jeppesen.
- Det kan også være godt at vise, at man er en af de stærkeste.
I den samlede stilling har Chris Froome samme tid som løbets øvrige favoritter efter 2. etape.
Sky-rytteren er et sekund efter den førende rytter Jan Bakelants, som vandt søndagens etape.
/ritzau/