Tysk nyhedsmagasin kaster nyt lys over det flystyrt, der kostede mere end 220 personer livet i 2009.
Det var efter alt at dømme iskrystaller forsaget af dårligt vejr, der den 1. juni 2009 fik Air France-flyet AF 447 til at styrte i Atlanterhavet.
Flystyrtet kostede 228 personer livet, heriblandt en enkelt dansker.
De nye informationer om flystyrtet kommer fra det anerkendte, tyske nyhedsmagasin Der Spiegel på baggrund af anonyme kilder hos den franske havarikommission.
Kommissionen er i øjeblikket i gang med at undersøge flyets såkaldte sorte bokse, som for nylig blev bjærget på havbunden.
Og de undersøgelser peger nu på, at de hidtidige antagelser om årsagen til styrtet sandsynligvis har været fejlagtige.
Hidtil har man ment, at Air France-flyet styrtede i havet på grund af et voldsomt stormvejr og turbulens.
Men flyrutedata fra de sorte bokse viser, at det ikke var tilfældet.
Her fremgår det, at piloterne har forsøgt at navigere uden om stormvejret, og at det i stedet er iskrystaller, som har sat flyets fartmålere ud af kraft og dermed forårsaget styrtet.
Isen på fartmålerne er formentligt opstået som følge af uvejret, med det er ikke selve stormen, som fik flyet til at forulykke.
Ifølge Der Spiegels oplysninger gik flyet efterfølgende ind i et kraftigt såkaldt "stall", hvor næsen på flyet steg voldsomt, og flyet til sidst mistede sin opdrift og styrtede til jorden.
Det fremgår ikke af magasinets oplysninger, hvorvidt det er en pilot, eller om det er flyets computersystem, der har reageret på de tilisede fartmålere og dermed fået flyet til at stejle.
Der Spiegel skriver ligeledes, at den mest erfarne pilot på flyveren ikke befandt sig i cockpittet, da fejlmeldingen om tilisningen kom. Her sad i stedet to co-piloter.
Det er dog ikke usædvanligt, at en pilot forlader cockpittet midlertidigt under en flyvning.
/ritzau/dpa