Coca-Cola har i en stor kampagne valgt at lade læskedrikkens flasker pryde med almindelige fornavne.
Men der er ét almindeligt fornavn, der ikke kan komme på flaskerne i den svenske udgave af kampagnen: Muhammed.
Det navn har virksomheden besluttet at undgå, fortæller marketingchef i Sverige, Gustaf Wetterwik.
- Det er profetens navn, og der kan være mennesker, som vil tage det ilde op, hvis vi som et kommercielt foretagende trykker netop det navn på vores produkt, siger Gustaf Wetterwik.
Marketingchefen fortæller til Svenska Dagbladet, at Coca-Cola har været i dialog med muslimske repræsentanter, før virksomheden tog beslutningen.
De 144 mest almindelige kvinde- og mandenavne blandt 12-29-årige svenskere vil blive trykt.
Gustaf Wetterwik lægger vægt på, at der ikke ligger nogen form for diskrimination bag beslutningen om at fravælge Muhammed.
- Det er af respekt, at vi har taget den beslutning, siger Wetterwik.
Kampagnen kører også i Danmark.
/ritzau/TT