Et schweizisk kunstmuseum er overraskende gjort til enearving af en værdifuld kunstsamling med mange værker, som nazisterne stjal fra dets jødiske ejermænd.
Dagen efter kunstsamleren Cornelius Gurlitts død er det onsdag kommet frem, at den 81-årige pensionist og søn af en af nazidiktatoren Adolf Hitlers kunsthandlere har testamenteret hele sin samling til Kunstmuseum Bern.
- Nyheden har ramt os som et lyn fra en klar himmel, siger museumsdirektør Matthias Frehner og tilføjer, at hans museum på intet tidspunkt har været i kontakt med Cornelius Gurlitt.
Det vakte stor opsigt, da det sidste efterår kom frem, at Gurlitt i årtier havde skjult 1280 værker af kunstnere som Emil Nolde, Henri Matisse og Max Liebermann til en værdi af over syv milliarder kroner i sin lejlighed i München.
Værkerne blev allerede i februar 2012 i dybeste hemmelighed beslaglagt af myndighederne, der opdagede dem ved et tilfælde, da de efterforskede Gurlitt for skattefusk.
Gurlitt var søn af en kunsthandler, der handlede med malerier, som nazisterne havde stemplet som degenereret og plyndret fra deres jødiske ejermænd op til og under Anden Verdenskrig.
Pårørende til jødiske holocaustofre har gjort krav på flere af malerierne, mens myndighederne har sat en taskforce til at finde ud af, hvem der er de rette ejermænd.
Dens foreløbige skøn er, at 458 af malerierne var frarøvet jøder.
Den nu afdøde pensionist og hans advokat mente derimod, at der maksimalt kunne være tale om 40 plyndrede malerier. I april indgik han dog en aftale med den tyske stat om, at eksperter skulle granske malerierne, som han - hvis de var plyndret - ikke ville gøre krav på.
Bayerns kulturministerium vil nu undersøge, om kunstsamlingen er af så stor betydning for den tyske kulturarv, at den ikke må føres ud af landet. Imens tjekker en domstol, om testamentet er gyldigt, og den gamle mands lig vil blive obduceret.
En talsmand for den afdøde vil ikke kommentere testamentets indhold - og ej heller, om det også gælder de 60 malerier af kunstnere som Monet, Renoir og Picasso, som Gurlitt i februar afslørede var gemt i hans hus i østrigske Salzburg.
Kunstmuseum Bern vedstår, at arven rejser både retslige og etiske spørgsmål.
/ritzau/dpa