Det var højst sandsynligt lithiumbatterier, der drev et system til nødsignaler, som den 12. juli satte ild til et Boeing 787 Dreamliner-fly i London-lufthavnen Heathrow.
Sådan lyder konklusionen fra de britiske luftfartsmyndigheder, AAIB, der har undersøgt flyet efter branden.
Signalsystemet sender et nødsignal til redningsfolk i tilfælde af en flyulykke. Signalsystemet er drevet af ikke-genopladelige lithiumbatterier, som menes at være årsagen til branden.
Luftfartsmyndighederne anbefaler nu, at den slags nødsignalsystemer skal fjernes fra alle Dreamliner-fly - og desuden undersøges på alle andre flytyper.
Boeing oplyser, at man støtter anbefalingen fra luftfartsmyndighederne.
- Det er rimelige forholdsregler at tage, mens efterforskningen fortsætter, hedder det i en pressemeddelelse fra selskabet.
Samtidig oplyser en talsmand fra Boeing, at nødsignalsystemet - som ikke er obligatorisk - let kan fjernes fra Dreamliner-flyene.
- De kan nemt fjernes - det tager kun en times tid at gøre, siger Marc Birtel.
Dreamliner-modellen har været lidt af et mareridt for Boeing.
7. januar begyndte et helt nyt, parkeret Dreamliner-fly at brænde i Bostons Logan Airport.
16. januar fik alle Dreamliner-flyene startforbud i USA og Japan, efter at et af flyene måtte sikkerhedslande i Japan på grund af røgudvikling om bord.
Dagen efter fik Dreamlineren også startforbud i Europa og Asien. Problemerne blev lokaliseret til en kortslutning i lithium-batterierne.
Da de blev skiftet ud med en ny batteritype, blev startforbuddene ophævet i slutningen af april.
Siden har der været problemer med to af flyene; ud over branden om bord på det ene fly i Heathrow, måtte et andet fly samme dag nødlande i Manchester i England efter tekniske problemer.
/ritzau/Reuters