Souvenirs med billeder af den nyfødte britiske prins, legetøj med hans navn og øget turisme - i alt forventes den nyfødte britiske prins at løfte den britiske økonomi med op mod 4,5 milliarder danske kroner.
Sådan lyder vurderingen markedsføringsbureauet Brand Finance, der har udregnet en prognose for den økonomiske gevinst af den lille prins, som kom til verden på St. Mary's Hospital i London mandag eftermiddag.
Udregningerne tager både højde for det kortsigtede salg af souvenirs, men også markedsføringsværdien ved på længere sigt at have en lille ny i kongehuset.
Ifølge den administrerende direktør i Brand Finance, David Haigh, er det britiske kongehus en af de mest værdifulde brands for Storbritannien.
- Uanset hvad man måtte mene om kongehuset, så kan der ikke være tvivl om, at monarkiet tilføjer betydelige beløb til Storbritannien, siger han og tilføjer:
- Den nye prins bliver en effektiv og indbringende ambassadør for Storbritannien, og han vil yde et væsentligt bidrag til opgaven med at drive nationen ud af recessionen.
Ifølge Brand Finance har det britiske kongehus samlet set bidraget med cirka 13 milliarder kroner til den britiske økonomi i år.
Den lille nye prins vil ikke alene bidrage til den britiske økonomi - han bliver også selv en velhavende mand en dag.
Ifølge firmaet Wealth-X, der vurderer ultra-rige privatpersoners formuer, står den lille prins til at arve over fem milliarder danske kroner - baseret på, hvor meget hans familiemedlemmer bedømmes at være gode for.
Den endnu unavngivne søn af prins William og hertuginde Kate er arvingen til oldemor Elizabeth II's knap fire milliarder kroner, farfar Charles' to milliarder kroner og far Williams lidt over 100 millioner kroner.
Og det er endda uden at medregne kronjuvelerne.
/ritzau/