Hvorfor kørte toget så hurtigt? Var det lokomotivføreren? Svigtede bremserne? Hvad med bestemmelserne om, at sikkerhedssystemet skulle tvinge toget eller lokomotivføreren til at sætte farten ned, når der blev kørt for hurtigt?
Det er spørgsmål som disse, der trænger sig på efter Spaniens værste togkatastrofe siden Anden Verdenskrig.
Lokomotivføreren, der kørte toget, da det blev afsporet, er i politiets varetægt på det hospital, hvor han er indlagt. Det står ikke klart, hvor alvorligt han er kvæstet, men han ventes at blive afhørt inden for kort tid.
En dommer i byen Santiago de Compostela, der er hovedstad i den nordlige Galicien-region, har givet ordre til en hurtig politiafhøring af den 52-årige lokomotivfører ved navn Francisco Jose Garzon.
- Han er ikke anholdt, men han bevogtes af politiet. Han ventes at blive afhørt fredag, siger politikilder til Reuters.
Lokomotivføreren betegnes som en veteran i selskabet, og han har været lokomotivfører i 10 år, og havde kørt på strækningen mellem Madrid og Galicien i et år.
Ved ulykken ramte togstammens otte vogne en mur langs banelegemet, efter de blev afsporet i et sving.
80 mennesker blev dræbt og 95 er fortsat indlagt - 32 af dem er i kritisk tilstand.
I Santiago er en kristen fest blevet aflyst efter katastrofen, men pilgrimme og turister er alligevel samlet ved byens katedral.
- Det er svært at se nogen mening efter dette, siger Jan Roser, en katolsk præst fra Tyskland, som er kommet til området som pilgrim i forbindelse med den nu aflyste festival.
Premierminister Mariano Rajoy besøgte katastrofestedet torsdag. Han erklærede senere tre dages landesorg i Spanien.
Kong Juan Carlos og dronning Sofia besøgte torsdag de sårede på hospitalet.
- Hele Spanien er forenet i sorg med de ramte familier, sagde kongen under besøget.
/ritzau/Reuters