General Motors (GM), USA's største og verdens næststørste bilfabrikant, slutter sig nu til en række andre amerikanske storkoncerner, som vil have politikerne til at indføre skrappere tiltag mod klimaforandringer.
GM er den første bilproducent blandt de omkring 40 koncerner, som appellerer til Kongressen i Washington om en tværpolitisk indsats mod klimaændringer.
Koncernen bag mærker som Chevrolet og Cadillac - samt Opel i Europa - producerer blandt meget andet Chevrolet Volt, den første elektriske plug-in bil i USA.
GM har en målsætning om at reducere koncernens energiintensitet med 20 procent inden 2020.
At GM nu direkte prøver at påvirke politikerne er et markant skifte. I lang tid protesterede selskabet sammen med de to andre giganter i Detroit, Ford og Chrysler, imod myndighedernes krav om mere energieffektive biler.
De tre fortsatte med at rulle store benzinslugere ud fra samlebåndene, mens deres japanske konkurrenter erobrede markedsandele med mere miljøvenlige biler.
Blandt de andre koncerner, som er med i appellen til Washington, er eBay, Intel, Starbucks samt en række producenter af sports- og fritidstøj.
De 40 selskaber skriver i erklæringen, at klimaændringer er en reel trussel og dårligt for erhvervslivet. USA må deltage i at modvirke dem, hvis landet fortsat ønsker at være en supermagt i en verden, hvor konkurrencen konstant bliver hårdere, lyder det.
/ritzau/AFP