Annonce
Udland

Vrede østeuropæere taber EU-strid om social dumping på veje

En regulering af godstransportsektoren skal ifølge tilhængerne sikre, at lastbilchaufførerne får ordentlige forhold. EU's vejpakke regulerer udstationering, hviletid og catotage. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Det var nær faldet, men torsdag fandt EU-Parlamentet et kompromis om catobage, udstationering og hviletid.

Slut med social dumping på vejene, jubler tilhængerne, mens taberne advarer om bankerot.

Efter et lettere dramatisk forløb og flere forsøg på at bremse en regulering af godstransportsektoren er Europa-Parlamentet torsdag nået til enighed om et kompromis.

En koalition af østeuropæiske lande havde som erklæret mål at bremse EU's såkaldte vejpakke - men det mislykkedes.

Man er i parlamentet nået til enighed om regler for udstationering, hviletid og cabotage.

Det skal blandt andet forhindre, at chauffører fra andre lande kører transport til en løn, der er langt lavere end i det pågældende land.

- Jeg synes, at vi kan være stolte af det resultat, vi er nået frem til, siger parlamentariker Ole Christensen (S), som har været ordfører på den del af pakken.

Ole Christensen har arbejdet på disse regler i ti år. Han mener, at flere af de store arbejdsgiverorganisationer i Danmark "må have røde ører over, at de ikke har ønsket mere regulering" for at undgå social dumping.

Udstationeringsreglerne betyder, at man med få undtagelser skal køre efter forholdene i det pågældende land. Det vil give en mere fair konkurrence, er målet.

Der sættes også begrænsning af cabotagekørsel, som er kørsel med gods inden for grænserne af et andet land end vognmandens hjemland.

Begrænsningen består i en karensperiode på 60 timer, og lastbilen skal køres til hjemlandet, før der igen kan køres cabotage i et land.

Et af de vigtigste resultater er ifølge Ole Christensen et stop for det, som han kalder smuthuller.

- Mange af de smuthuller, som også danske vognmænd har benyttet sig af, hvor de etablerer såkaldte selskaber i andre lande, og der hyrer arbejdskraft på eksempelvis rumænske vilkår, men som skal køre i de nordiske lande, lukkes, siger Christensen.

Vejpakken er ikke vedtaget endnu. Næste skridt er, at EU-Parlamentet skal forhandle med EU-landenes transportministre og EU-Kommissionen. EU-landene er tidligere blevet enige om deres mandat.

Mange parlamentsmedlemmer fra lande som Litauen, Polen og Rumænien havde kæmpet for at forhindre, at det kom til en afstemning. De har advaret om, at mange virksomheder vil knække på grund af reglerne.

Men trods forsøg på at drukne pakken i knap 1200 ændringsforslag var der igen torsdag flertal for at gå videre.

Det var tæt på deadline. Om to uger lukker det nuværende parlament, og valgkampen er i gang. Dermed ville forslaget fra EU-Kommissionen falde - og parterne kunne begynde forfra efter EU-valget.

  • PLUS Milliarder skal booste veje og jernbaner
    En regulering af godstransportsektoren skal ifølge tilhængerne sikre, at lastbilchaufførerne får ordentlige forhold. EU's vejpakke regulerer udstationering, hviletid og catotage. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Udland

Trump kendt skyldig: Ingen er hævet over loven

Udland

Trump-advokat: Se bort fra slibrige detaljer

Annonce
Annonce
Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

112

Næstvedere opfordres til at blive inden døre under brand

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Lolland

Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Lolland

Skybrud kan ramme folkemøde: Vi har beredskabet klar

Nordfalster

- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Holger Schou er pissehamrende stolt

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Brobyggeri når milepæl - og det kan bilisterne glæde sig over

Lolland

Jørgen har været med hver gang siden 1974: - Det er svært at stoppe

Lolland

Basse, kaffe og politisk debat: Nu er det i gang

Lolland

Dansk tv-kendis: Sydhavsøerne har det hele

Lolland

Snart ryger de ud: - Jeg synes, det er lidt diskriminerende

Guldborgsund

Efter tronskifte: Nu melder kongehuset ud om lokal protektion

Guldborgsund

Stor redningsøvelse ud for Gedser