Annonce
Ugeavisen Guldborgsund

Broprojektet standser togdrift

Sådan tager byggepladsen i Orehoved sig ud i øjeblikket. Betonelementerne er til tunnelen under den fremtidige dæmning. Foto: Vejdirektoratet

Mens jernbanedæmningen gøres lavere og bredere, kører der fra 30. marts til 2. september ikke tog fra Orehoved til Vordingborg.

Forberedelserne til opførelsen af den nye Storstrømsbro går ind i en ny fase, der indebærer en midlertidig anden infrastruktur på Nordfalster. En ny vej mellem Orehoved Langgade og Brovejen åbner således 1. april, som skal fungere, indtil den nye bro tages i brug i 2022.

Øges til to spor

Sidst i denne måned - 30. marts - indledes arbejdet med at gøre jernbanedæmningen fra Gåbense Strandvej til den gamle Storstrømsbro lavere og bredere, så der bliver plads til to spor. Fra 30. marts til 2. september kører der derfor ikke tog mellem Orehoved og Vordingborg. Sidst i denne måned indledes endvidere anlæggelsen af en midlertidig mole på Nordfalster, og i juni placeres det første fundament til enden af broen på Falstersiden. I september monteres det første brodæk. Ny sejlrende til Orehoved Havn graves i juli-august i år. Herefter uddybes havbunden, og der vil blive udført gravearbejde i Storstrømmen frem til sommeren 2021.

Opførelsen af dæmning på Masnedø indledes i november 2019. På Masnedø, hvor byggepladsen er anlagt, indledes i april test af betonblandefabrikken, og i september indledes fremstillingen af præfabrikerede fundamenter og elementer. Produktionen indledes først i 2020, og det første brofag monteres på Falstersiden i sommeren 2020.

Med anlæggelsen af den midlertidige mole og kaj på Falstersiden går starten på de første egentlige arbejder på vandet. Kajanlægget skal bruges til byggeriet af dæmningen ude i vandet og som oplagsplads til byggematerialer, der sejles over til byggeriet fra Masnedø.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lastbiltrafik begrænses

- Den midlertidige kaj er en smart løsning, som gør det muligt at arbejde med den kommende brodæmning med fast grund under fødderne. Samtidig kan en stor del af byggematerialerne sejles ind, så vi begrænser lastbiltrafikken på de lokale veje, siger Niels Gottlieb, projektchef i Vejdirektoratet.

- Vi forsøger at mindske generne ved det kommende arbejde og vil gøre os færdige hurtigst muligt. Men der vil nok være perioder for de nærmeste beboere, hvor anlægsarbejdet vil føles mere anmassende end hidtil.

.

  • Sådan tager byggepladsen i Orehoved sig ud i øjeblikket. Betonelementerne er til tunnelen under den fremtidige dæmning. Foto: Vejdirektoratet
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Millionfremgang hos lokal brugs

Dølle

Kæmpe p-kaos på Dølle: - Har aldrig oplevet noget lignende

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Bikerpiger og "bøndernes dødsdruk": Se billederne fra årets Damefrokost

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Sport

Kunne ikke se sig selv fortsætte: Stopper efter træneruro

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing