Hver femte afgangselev fra 9. klasse i Guldborgsund Kommune fik sidste år karaktererne 0 eller 2, hvilket vil sige at de dumpede eller kun lige bestod. I Lolland Kommune var andelen højere - nemlig næsten hver fjerde elev.
Afgangseksamnerne for 9. klasserne rundt om på landsdelens folkeskoler står for døren og i kommunernes skoleforvaltninger håber man at andelen af elever, der får karakterer lige omkring dumpekaraktererne 0 og 2, vil være mindre end sidste år. Ifølge tal fra Undervisningsministeriet lå 20 procent af afgangseleverne fra 9. klasse i Guldborgsund Kommune i 2010 karaktermæssigt lige omkring dumpegrænse, mens tallet i Lolland Kommune var 23 procent.
Hos Hans Christiansen, der er faglig koordinator for pædagogik og udvikling i undervisningsafdelingen i Guldborgsund Kommune, slås det fast, at der kan være mange forklaringer på den relative store andel af karakterer på henholdsvis 0 og 2.
- En årgang kan være ramt af uheldige lærerskift, klasser der fungerer ekstremt godt og hvor der er god forældreopbakning. Året efter kan billedet være et helt andet, forklarer Hans Christiansen.
Men han erkender at resultaterne kunne være bedre end det var tilfældet i 2010.
- Når vi ser på resultaterne, så er de ikke gode nok og kunne være bedre, og det arbejder vi til stadighed med. Man skal huske, at afgangsprøven i 9. klasse er et resultat af mange års skolegang fra eleven er startet i børnehaveklassen, og dermed er det ikke umiddelbart noget man kan ændre på fra et år til det næste, siger han.
Med andre ord er det, ifølge Hans Christiansen et langt sejt træk, hvor de forbedringer i undervisningen der foretages i eksempelvis indskolingen først vil kunne måles når eleverne på de klassetrin skal til eksamen i 9. klasse.
- Men indenfor det seneste år har vi lavet læsevejledere og AKT-vejledere på alle skolerne. Til næste år skal alle skolerne have uddannet en matematik-vejleder. Vejlederne har til opgave, at vejlede alle lærerne, så undervisningen bliver endnu bedre, siger han.
Han peger også på, at der i forbindelse med skoleforlig om den nye skolestruktur i Guldborgsund Kommune blev vedtaget et kvalitetsløft, hvor der bliver tilført flere timer til hver enkelt klasse i skolen.
Hvert år er kommunerne forpligtet til at levere en kvalitetsrapport udfra de resultater eleverne opnår - og både i Guldborgsund og Lolland Kommuner er meldingen, at man ikke umiddelbart fra år til år kan gennemføre ændringer der vil kunne ses på resultaterne med det samme.
Skolesektorchef i Lolland Kommune, Bjarne Voigt Hansen oplyser, at man i Lolland Kommune vurderer - ligesom i nabokommunen - at fokus skal ligge på det lange sigt.
- Allerede fra 0. klasse sætter vi allerede nu meget fokus på læsningen, men der går jo nogle år, før vi kan se resultaterne af det initiativ, fortæller han.
Men man har i Lolland Kommune dog også taget et initiativ i forhold til at vurdere måde, hvorpå eksamen foregår på i 9. klasse.
- På Borgerskoleafdelingen i Maribo gennemfører vi i år en ny prøveform, hvor eleverne til den mundtlige eksamen får mulighed for at drøfte det emne de har trukket i en sparingsgruppe i 30 minutter, inden den mundtlige eksamen, fortæller han.
På den måde kan eleverne dele viden, og dermed skabe grundlag for bedre karakterer.