KOMMUNEN TIL EKSAMEN: Lolland Kommunes borgmester er ikke overrasket over, at mange borgere mener, at den kommunale service er blevet dårligere efter kommunesammenlægningerne.
Den kommunale service er blevet dårligere efter, at kommunalreformen trådte i kraft og de nuværende kommuner blev dannet den 1. januar 2007.
Sådan lyder meldingen fra hele 92 procent af deltagerne i en afstemning her på folketidende.dk om den kommunale service før og efter kommunalreformen.
Og resultatet kommer ikke bag på Lolland Kommunes borgmester Stig Vestergaard.
- Alle ved jo, at kommunerne, og specielt Lolland, har været udsat for et utroligt økonomisk pres. Det har betydet, at vi ikke har været i stand til at sætte serviceniveauet op, som man håbede i forbindelse med kommunalreformen.
- De besparelser, vi har været igennem gør jo også, at man som borger generelt vil have et negativt billede af kommunesammenlægningen, siger Stig Vestergaard.
Han er heller ikke i tvivl om, at borgerne føler, at de er kommet længere væk fra deres byrådspolitkere.
- Før i tiden var det jo sådan, at man som borgmester gik rundt i sin egen lille kommune, hvor man næsten kendte alle. Nu står borgmesteren i spidsen for en meget større kommune og kommer meget længere væk fra den enkelte borger end tidligere, forklarer han.
Men der er også flere fordele ved at de syv midt- og vestlollandske kommuner blev samlet i én, påpeger borgmesteren.
- Eksempelvis er vores service over for nye erhvervsvirksomheder blevet væsentligt bedre, end den var før. Samtidig har vi foretaget enormt mange investeringer – vi sætter skoler og børnehaver i stand og bygger nyt, og det seneste projekt er den nye svømmehal i Nakskov.
- Noget af det første vi gjorde, var at sørge for, at eleverne i folkeskolen fik flere undervisningstimer. Men de ting glemmer borgerne måske i hverdagen, siger Stig Vestergard.
Han giver medierne og regeringen en del af skylden for, at borgerne mener, at servicen er blevet ringere.
- De hører jo om besparelser hver eneste dag i medierne, og det er ikke særligt tit, at medierne kommer med de positive historier, der er.
- Jeg tror også, at folk glemmer, at kommunen heller ikke kunne hjælpe dem med alle deres problemer før kommunalreformen.
- Men regeringen tudede jo ørene fulde på befolkningen med, at hvis bare kommunerne blev større, så blev serviceniveauet også meget højere. Sådan hænger det ikke sammen. Det er et langtidsprojekt, for vi har simpelthen ikke pengene til at give borgerne alt det, de ønsker, forklarer Lollands borgmester.
Han tror, at der vil gå fem til 10 år endnu, før flertallet af kommunens borgere føler, at serviceniveauet er blevet bedre, end det var i de gamle kommuner.
Nu sætter vi kommunen til eksamen
Hvad mener du om sammenlægningen? Om den kommunale service? Det lokal demokrati? Ordet er frit - og alle opfordres til at skrive om de oplevelser og erfaringer i de nye kommuner, gode som dårlige, store som små. Og bidrag gerne med løsningsforslag til kommunernes udfordringer.
På baggrund af de fremsendte henvendelser vil vi sætte fokus på vores kommuner . I Folketidende, på folketidende.dk og i Radio Sydhavsøerne.
Send en mail om dine oplevelser med kommunen til eksamen@folketidende.dk - skriv "Eksamen" i emnefeltet. Du kan også kontakte Folketidendes journalister på telefon 54 88 02 00 på hverdage mellem klokken 10.00 og 14.00.
Du kan også følge "Kommunen til eksamen" på vores nye Facebook-gruppe om emnet. KLIK HER.