Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Matas har tirsdag morgen offentliggjort regnskab for tredje kvartal af det skæve regnskabsår 2017/18.
Matas har tirsdag morgen offentliggjort regnskab for tredje kvartal af det skæve regnskabsår 2017/18.
Foto: Scanpix/Mads Claus Rasmussen/arkiv

Business

Færre kunder og øget konkurrence rammer Matas

Et godt julesalg og en e-handelsvækst på 40 procent kan ikke kompensere for færre kunder i Matas.




06. februar 2018 kl. 08:27

Annonce

Øget konkurrence og færre kunder rammer Matas, hvis salg ellers har været som ventet i de første tre kvartaler af regnskabsåret 2017/18.

Det udtaler Matas' administrerende direktør, Gregers Wedell-Wedellsborg, i forbindelse med materialistkædens regnskab for tredje kvartal, som er fremlagt tirsdag morgen.

- Julehandlen gik pænt, og matas.dk voksede 40 procent alene i det seneste kvartal.

- Men denne udvikling kan ikke kompensere tendensen med en lavere kundestrøm og øget konkurrence i hverdagene, siger direktøren.

Overskuddet svandt i regnskabsårets første ni måneder ind til 248,6 millioner kroner fra 286,1 millioner perioden før.

Det har fået Matas til at se sortere på det indeværende regnskabsår.

Forventningen til salget i butikkerne, som var drevet af Matas i begge perioder, præciseres til en tilbagegang på 1-2 procent mod en tidligere forventning om et fald på 0-2 procent.

Driftsindtjeningen ventes nu at lande på 445-460 millioner kroner.

Inden offentliggørelsen af regnskabet var forventningen et resultat på 440-470 millioner kroner.

I regnskabsårets tre første kvartaler var Matas' salg 2,7 milliarder kroner, hvilket svarer til et fald på 0,8 procent fra samme periode sidste regnskabsår

Direktør Gregers Wedell-Wedellsborg forklarer, at Matas står i en forandret markedssituation, hvor kæden er ved at forny sig skridt for skridt.

Dette indebærer en bredspektret digital vækstplan.

- Et hovedmål er at gøre det hurtigere og nemmere at handle på matas.dk.

- Vi investerer samtidig i et omfattende uddannelsesprogram, så vi kan tage Matas' særkende, det gode råd, til næste niveau, forklarer direktøren i regnskabet.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen tager samfundsansvar 18. februar 2018 kl. 20.41

AF: JOHN WENNERWALD

Kølelifte til døde børn 11. februar 2018 kl. 20.49

AF: RANDI HAVLYKKE

Frit skolevalg 09. februar 2018 kl. 12.50

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen mangler læger! 04. februar 2018 kl. 21.00
Mulighedernes hus til lavpris. 04. februar 2018 kl. 16.19

AF: KURT ANDERSEN

DAGENS BUKET 31. januar 2018 kl. 10.40

Annonce