Annonce
Erhverv

Buschauffører protesterer: Tidspres rammer passagererne

Urealistiske køreplaner, der ikke tager højde for blandt andet myldretid, er med til at skabe en presset hverdag for landets buschauffører, mener transportgruppen i fagforeningen 3F. (Arkivfoto) Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix, arkivfoto

Buschauffører holder stormøde i protest mod manglende pauser, færre afgange og dårlig tid til passagererne.

Der er ikke taget højde for snevejr, trafikpropper, uheld og andre mulige forhindringer i løbet af en buschaufførs dag i de køreplaner, som landets bybusser og rutebiler kører efter.

Desuden er der ikke indlagt tilstrækkeligt tid til, at buschaufførerne kan holde pause og tage sig ordentligt af deres passagerer.

Sådan lyder det fra transportgruppen i fagforeningen 3F, som søndag holder stormøde for over 800 buschauffører.

Generelt er arbejdspresset stort, og buschaufførerne understreger, at det ikke kun er et problem for chaufførerne selv, men i høj grad også for passagererne.

Foruden de stramme køreplaner klager chaufførerne over færre busruter og færre afgange som en konsekvens af nedskæringer i de kollektive busruter.

- Det rammer ikke de velbjærgede danskere, som kan anskaffe sig en ekstra bil for at løse deres transportbehov.

- Det rammer danskere med en tyndslidt tegnebog og beboerne i de tyndest befolkede dele af landet, siger forhandlingssekretær Kim Poder fra transportgruppen i 3F.

3F har udsendt en rundspørge til landets buschauffører. Flere end hver tredje har svaret på fagforeningens spørgsmål. Blandt dem siger syv ud af ti, at de ikke har tid til at holde de nødvendige pauser i løbet af deres arbejdsdag.

Med stormødet i Odense vil buschaufførerne sende en besked til politikere og trafikselskaber om, at deres arbejde er præget af et stort tidspres.

Forhandlingssekretær Kim Poder peger på, at det er trafikselskabernes ansvar at lave køreplaner, som er realistiske.

Busruter bliver som regel opmålt, ved at trafikselskaberne kører ruterne i personbiler og i samme forbindelse tager tid på, hvor langt tid det tager at køre den enkelte rute.

- Det er den tid, som buschaufførerne efterfølgende skal følge med passagerer ud og ind og med en bus, der er 10, 12 eller 15 meter lang gennem trafikken på en rute, der er målt op i en personbil.

- Der er ingen, der måler ruter op i en bus, og det betyder, at tiderne bliver de facto forkerte, siger Kim Poder.

Samtidig er buschaufførerne utilfredse med, at de ofte har samme tid til at køre en rute, uanset om det er i myldretiden eller sent om aftenen.

Kritikken af måden, som trafikselskaberne laver køreplaner på, preller dog af hos selskabet Fynbus.

På Fyn bliver busruterne nemlig opmålt ved hjælp af gps-udstyr.

Køreplanerne bliver lavet på baggrund af disse data sammenholdt med information om, hvor lang tid busserne er om at køre de enkelte ruter på forskellige tidspunkter.

Repræsentanter for buschaufførerne deltager, når planerne bliver udarbejdet. Dermed tager Fynbus udgangspunkt i bussernes egentlige hastighed og højde for udsving i trafikken i løbet af dagen.

- På grund af den stigende trafikmængde har vi lagt mere og mere tid ind i køreplanen baseret på data, siger direktør for Fynbus Carsten Hyldborg.

  • Frank Jensen og Mette Frederiksen kigger på el-bus ved linie 3A på Nordhavn St.
    Urealistiske køreplaner, der ikke tager højde for blandt andet myldretid, er med til at skabe en presset hverdag for landets buschauffører, mener transportgruppen i fagforeningen 3F. (Arkivfoto) Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix, arkivfoto
Annonce
Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

Annonce
Annonce
Lolland

De er blandt Danmarks bedste

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet