Annonce
Erhverv

Danskernes vaner ændrer sig - mediebranchen taber omsætning

Dagblade, lokalaviser, magasiner og ugeblade er generelt gået tilbage i omsætning fra 2016 til 2017, viser analyse. (Arkivfoto). Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Omsætningen falder for de skrevne medier som dagblade, lokalaviser, magasiner og ugeblade.

Mens det generelt går godt for dansk økonomi, så tabte mediebranchen omsætning fra 2016 til 2017.

Det viser tal fra en analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen, der er blevet offentliggjort tirsdag. Omsætningen i mediebranchen faldt fra cirka 29,3 milliarder kroner i 2016 til 28,5 milliarder i 2017. Det er et fald på tre procent.

Særligt slemt er det gået ud over skrevne medier som dagblade, lokalaviser, magasiner og ugeblade. Også inden for dansk tv og streaming er det gået tilbage. De tabte fire procent af omsætningen i 2017.

I brancher som forlag og radio har der dog været fremgang, fremgår det af analysen.

Specialkonsulent Anders Sebastian Kauffeldt fra Slots- og Kulturstyrelsen fortæller, at danskernes medievaner har ændret sig.

- Det er tydeligt, at danskernes medievaner ændrer sig med hastige skridt. Vi fortsætter med at læse færre trykte aviser, og flere og flere af os benytter udenlandske streamingtjenester som for eksempel Netflix og Amazon Prime frem for at se flow-tv på de traditionelle tv-kanaler, siger han i en pressemeddelelse.

- Den udvikling rammer i høj grad mediebranchen, som samlet set tabte tre procent af omsætningen i 2017.

- Værst gik det ud over nyheds- og aktualitetsmedier som for eksempel dagblade og lokalaviser, der tegner sig for en tilbagegang på seks procent, lyder det videre.

Den nye analyse viser desuden, at det er få store danske og udenlandske koncerner, som sidder på omsætningen i den danske mediebranche.

Eksempelvis står JP/Politikens Hus og Egmont for 32 procent af den samlede omsætning i branchen. Begge koncerner omsætter for over en milliard kroner.

Det fremgår også af analysen, at branchens ansatte er centreret om København.

59 procent af mediebranchens beskæftigede målt i årsværk havde i 2017 bopæl i Region Hovedstaden. Det er opgjort uden Bornholm.

  • Avisforsider, Aviser
    Dagblade, lokalaviser, magasiner og ugeblade er generelt gået tilbage i omsætning fra 2016 til 2017, viser analyse. (Arkivfoto). Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Annonce
Annonce
Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof