Detailhandlen skal rustes til nye digitale forretningsmuligheder.
ERHVERV Der er store forretningsmuligheder for den lokale detailhandel på det digitale marked. Samtidig er konkurrencen også stærkt stigende.
Derfor skal detailhandlen nu gøres i stand til at gribe de digitale muligheder, og det sker ved, at Business Lolland-Falster i samarbejde med Roskilde Handelsskole og Celf nu udbyder et uddannelsesforløb.
- Mange lokale butikker har allerede grebet de digitale forretningsmuligheder, men vi skal have flere med, hvis vores lokale detailhandel for alvor skal drives fremad via digitale løsninger, siger Thomas Rasmussen, chef for Handel og Oplevelser i Business Lolland-Falster.
Fokus i forløbet vil tage udgangspunkt i virksomhedernes konkrete problemstillinger, behov og ambitioner, så butikkernes omsætning øges via det digitale marked.
- Her skal virksomhederne være kritiske overfor deres arbejdsgange, og derfor vil der også være nogle kameler at sluge undervejs, siger John Wallin Pedersen, uddannelsesleder på Roskilde Handelsskole og partner i projektet.
- En lokal detailbutik bør ikke spørge sig selv, om den skal deltage. Den bør hellere spørge, om den har råd til at lade være, siger Thomas Rasmussen.
Læs hele artiklen "Ny digital ledelseskultur skal booste detailhandelen" i torsdagens Folketidende.