cookie-og-privatlivspolitik
forretningschef Thomas Rasmussen, Handel og Oplevelser i Business Lolland-Falster.
Foto: Anders Knudsen

Erhverv

Digitalisering medfører succes

Den del af detailhandelen på Lolland-Falster, der satser på digitalisering, har succes, lyder det.




12. januar 2021 kl. 19:10 Af Jesper Bøgh

Annonce

En række lokale detailhandelsforretninger har stor succes i kølvandet på en digital omstilling af deres forretning.

- Jeg har kendskab til en række lokale forretninger fordelt i hele landsdelen, der i de sidste fire måneder af 2020 ligger et godt stykke over indeks 100. De har ganske enkelt haft bragende succes, fortæller forretningschef Thomas Rasmussen, Handel og Oplevelser i Business Lolland-Falster.

Han oplyser, at der er tale om lokale detailhandelsforretninger, der det seneste år har omstillet deres forretning til at have en ny, moderne webshop kombineret med også at være til stede på de sociale medier.

- Billedet er, at det især gælder de enkeltmandsejede forretninger, der hurtigt under coronakrisen kunne omstille sig, der har haft succes. Kædeforretningerne har haft sværere ved det, vurderer Thomas Rasmussen.

Inden coronakrisen indtraf, og landet lukkede ned, var der ifølge Thomas Rasmussen allerede en udvikling i gang, hvor behovet for at detailhandelsforretningerne også udviklede sig på de digitale platforme.

- Men coronakrisen har med nedlukninger i høj grad skubbet på den udvikling, og de handelsdrivende, der har satset på digitaliseringen, har også haft succes, og det viser det sig nu, siger Thomas Rasmussen.


Lokal handel på nettet

Den lokale detailhandel har i løbet af coronakrisen mere end nogensinde opfordret til, at man handler lokalt.

- Den succes som en række lokale detailhandelsdrivende oplever i den digitale del af forretningen om, at kunderne gerne vil handle lokalt - ses også på, at kunder gerne vil handle lokalt på nettet, slår han fast.

Thomas Rasmussen pointerer, at succesen ikke kun kommer med at have en Facebook-side og en webshop.

- Erfaringerne viser, at en webshop og det at være tilstede på de sociale medier og kommunikere med kunderne digitalt, kræver ligeså meget manpower som en fysisk butik. Det er vigtigt, at man sætter ressourcer af til den del af forretningen også, siger Thomas Rasmussen.

Business Lolland-Falster har i flere omgange i samarbejde med Celf gennemført digitaliseringsforløb for detailhandelsvirksomheder.

- Vi starter et nyt forløb op her til foråret, og jeg er overbevist om, at endnu flere forretningsdrivende med fordel vil kunne satse på en fremtid, hvor forretningen i høj grad også er til stede digitalt, siger Thomas Rasmussen, der vurderer, at coronakrisen, som kriser i det hele taget, presser erhvervslivet til at tænke nyt og anderledes.

- Med kriser bliver der gået nye veje. Lokale detailhandelsforretningers omstilling til også at være massivt til stede digitalt er et eksempel på det. Når der så kommer succes ud af det, så er der kommet noget positivt ud af det negative, siger Thomas Rasmussen.

Læs også artiklerne: "Hos Lohse er primært webshop med butik" - "Guldmed: Mere synlighed på sociale medier" og "Parfumeri: Digital handel afgørende for omsætning"



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Varme i en kold tid 17. januar 2021 kl. 20.42

AF: JOHN WENNERWALD

Rigsret? Selvfølgelig 17. januar 2021 kl. 20.16

AF: JENS E NIELSEN

varme i sakskøbing 16. januar 2021 kl. 20.36

AF: LINDA SOMMER

Moralsk støtte til Rødby og… 14. januar 2021 kl. 20.44

AF: LINDA SOMMER

Kapacitetstilpasning i dagtilbud 12. januar 2021 kl. 20.39

AF: JOHN WENNERWALD

Fire skræmmende år 10. januar 2021 kl. 21.38

Annonce