cookie-og-privatlivspolitik
Der blev debatteret og udvekslet synspunkter mellem paneldeltagerne. Stående fra venstre: Kim Rahbek, formand i Food og i Business Lolland-Falster, Lars Hansen, Duo Frugt, Mathilde K. Jakobsen, Fresh.Land, Peter Mejnertsen, Mejnerts Mølle, Henning Wiesing, business Lolland-Falster og Kim Solberg, BC Catering.

2

Billeder

Der blev debatteret og udvekslet synspunkter mellem paneldeltagerne. Stående fra venstre: Kim Rahbek, formand i Food og i Business Lolland-Falster, Lars Hansen, Duo Frugt, Mathilde K. Jakobsen, Fresh.Land, Peter Mejnertsen, Mejnerts Mølle, Henning Wiesing, business Lolland-Falster og Kim Solberg, BC Catering.
Foto: Anders Knudsen

Erhverv

Matchmaking mellem fødevare-aktører

Krenkerup Gods dannede ramme om "Book en mark", hvor producenter og aftagere blandt andet kunne speeddate




12. september 2020 kl. 13:45 Af Jesper Bøgh

Annonce
FAKTA
"Book en mark" handler om at styrke samarbejdet mellem producenter af økologisk grønt og aktører fra offentlige køkkener, kantinekæder, hotelkæder og restaurationskæder.
Det går i al sin enkelthed ud på, at kæderne reserverer et stykke af en mark hos en økologisk producent.
Herfra planlægger producent og foodservice-aktør hvilke afgrøder, der skal dyrkes på marken og anvendes i den pågældende kædes køkken.
Projektet er støttet af af Fonden for økologisk landbrug.
Arrangementet er en del af projektet Fremtidens Madscene, der er støttet af EU's Socialfond.

En lang række aktører indenfor fødevareerhvervet var tirsdag samlet på Krenkerup Gods til "Book en mark" arrangeret af Landbrug & Fødevarer, Food Organisation og Denmark og MULD - Business Lolland-Falster.

Formålet var at bringe aktørerne - producenter, grossister og aftagere - sammen med henblik på netværk og måske endda skabe potentiale for match og samarbejde mellem flere aktører i hele værdikæden i fødevarebranchen.

- Ambitionen med "Book en mark" er kort og godt at gøre vejen fra producent til aftager så kort som mulig, sagde Pelle Andersen, direktør i Food.

Kim Rahbek, formand i Food og i Business Lolland-Falster, lagde fra land med at konstatere:

- I dag er det sådan, at producenterne ikke ved, hvordan maden bliver lavet. Omvendt ved de, der laver maden ikke, hvordan den bliver produceret, slog han fast, inden han tog rollen som ordstyrer på sig i en paneldebat, hvor en række aktører fra jord til bord fremlagde deres holdninger til råvarer, priser og værdikæde.

Et spørgsmål, der blev rejst, var, om danske fødevareproducenter kan og skal konkurrere på pris med varer fra eksempelvis Sydeuropa.

- Vi må bare erkende, at mange udbud bliver afgjort på pris. Mange aftagere vil gerne tale om kvalitet, men prisen ender oftest med at være afgørende, lød det fra Kim Solberg, grossistvirksomheden BC Catering.

- Vi prøver hele tiden at ændre fokus i en anden retning mod de dyrere varer af bedre kvalitet. Men der skal også være en forretning i det for os, for vores kunder og for vores leverandører, tilføjede han.


Krav til kvalitet

Peter Mejnertsen, Mejnerts Mølle ved Svebølle, der er et økologisk familielandbrug, pegede på, at slutleddet skal stille krav om kvalitet til producenten og mellemleddet.

- Men det er ikke det, jeg som producent ser i købsordren. Når man taler med jer, så vil I gerne, men jeg har stadig til gode at se det i praksis, sagde han henvendt til aftagerne, lød det fra Peter Mejnertsen.

Kim Rahbek indskød, at slutleddet reelt er forbrugerne - altså borgerne - i Danmark.

- Har vi ikke som almindelige borgere et ansvar for at købe danske råvarer. Det mener jeg, at vi har, sagde Kim Rahbek.

Henning Wiesing, Business Lolland-Falster understregede, at trenden går mod stigende efterspørgsel på lokale varer.

- Samtidig oplever vi også, at producenterne gerne vil tættere på slutbrugeren. Men logistik kan være en udfordring. Aftagerne vil nemlig have "one point of contact" hos producenterne. Derudover ser vi også eksempler på flere producenter, der kører frem og tilbage til hovedstaden med varer. I den forbindelse ville en fælles logistik-løsning måske kunne sikre færre fyldte varebiler fremfor flere halvfyldte, sagde Henning Wiesing.

Det fik Peter Mejnertsen til at fastslå, at der netop kan være behov for mellemled mellem producenter og aftagere.

- De, der har økonomi og volumen til at få direkte fra producenten, kan godt undvære grossistleddet. Men de mellemstore og mindre producenter har brug for grossisterne, slog han fast.


Logistiksamarbejde

Kim Rahbek konkluderede på den baggrund, at prisen for lokale fødevarer skal blive bedre, mens der samtidig også er potentiale for samarbejde omkring logistik.

- Der er også en anden tendens, der peger på øget fokus på økologi, biodiversitet og klima, konstaterede han.

Kim Solberg fra BC Catering erkendte, at også de kan se, hvilken vej vinden blæser.

- Alle grossister, ligesom vi, har en holdning til det spørgsmål og udarbejder også klimaregnskaber. Men der mærkes en forskel på land og by, hvor meget det betyder. Det største fokus begynder i metropolerne, sagde han.

- Men vi mærker i høj grad kunder, der efterspørger økologi, tilføjede Henning Wiesing fra Business Lolland-Falster.

Det fik Peter Mejnerts fra Mejnerts Mølle til at slå fast.

- Vi er eksperter i at opstille økologisk og konventionelt landbrug op overfor hinanden som krigsmodstandere. Det handler i stedet om gode råvarer. Der er ingen "good guys" og ingen "bad Guys", sagde Peter Mejnerts.

Mathilde K. Jakobsen fra Fresh.Land, der lover levering af frugt og grønt til private direkte fra producenten på maksimalt fire dage, peger også på storytelling.

- Bæredygtighed og klima betyder mere for forbrugerne, og derfor fortæller vi også historier om de farmere i Sydeuropa, vi har aftaler med, sagde hun.


Det røde Ø

- Vi importerer så mange varer og sætter et rødt Ø på. Det er varer, der bliver transporteret og ompakket. Der skulle man i stedet sætte EU's grønne økologimærke på. Jeg vil endda sige, at det er bedre for klimaet at købe konventionelle danske varer fremfor udenlandske varer mærket med det røde Ø, lød det fra Peter Mejnerts.

Kim Rahbek afrundede debatten med at konstatere, at opgaven for alle i fremtiden er, at skabe bæredygtige fødevarevirksomheder med forretningsmodeller, der holder. Ikke mindst af hensyn til de kommende generationer.

I løbet af dagen på Krenkerup Gods, hvor rundvisning i Krenkerups ølproduktionen også var en del af programmet, blev der også lagt kimen til fremtidige samarbejder blandt aktører i hele værdikæden ved blandt andet forskellige datingsessions.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Kampen om velfærden 20. september 2020 kl. 21.39

AF: MARTIN WOUTERS

er dette rigtigt at man vil… 18. september 2020 kl. 17.07

AF: MARTIN WOUTERS

lindholm ghetto 18. september 2020 kl. 17.00

AF: MARTIN WOUTERS

storstrøms bro 17. september 2020 kl. 13.57

AF: HENNING ABILDGAARD

Hastværk med… 15. september 2020 kl. 21.07

AF: JOHN WENNERWALD

Det skal være nemt at være syg 13. september 2020 kl. 22.19

Annonce