Annonce
Erhverv

Nu bliver spaden for alvor sat i jorden

Tim H. Rasmussen, indehaver af Lollands Trælast A/S - XL-Byg i Rødby, forventer, at de afledte effekter af det store tunnelbyggeri mellem Lolland og Femern får stor betydning for virksomheden. Foto: Arkiv

Hos Lollands Trælast A/S - XL-Rødby har indehaver Tim H. Rasmussen

ventet længe på byggestart på Femern Bælt forbindelsen.

- Vi har glædet os i mange år til at byggeriet i vores baghave for alvor kan komme i gang. Nu er vi glade for, at de seneste måneders udmeldinger for alvor ser ud til at holde stik.

Sådan lyder det fra Tim H. Rasmussen, indehaver af Lollands Trælast A/S - XL-Byg i Rødby.

Han forventer nemlig, at de afledte effekter af det store tunnelbyggeri mellem Lolland og Femern får stor betydning for virksomheden, der i dag tæller 10 medarbejdere.

Tim H. Rasmussens far, Boye Rasmussen, startede forretningen i 1980 og overlod tøjlerne til Tim H. Rasmussen for 16 år siden, hvor de sammen gennemførte et generationsskifte i virksomheden.

Tim H. Rasmussen forventer i høj grad en generel opblomstring i byggeperioden.

- Jeg forventer, at vi i vores virksomhed vil komme til at opleve et kundesegment, som vi ikke har været vant til hidtil. Vi vil opleve at skulle levere til flere håndværkere, dykkerfirmaer, catering, entreprenører og også til nogle med skibe, siger han og fortæller, at han gennem det professionelle netværk FB Suppliers allerede har fået gode og brugbare kontakter.

- Det forventer jeg meget af, slår han fast.

Tim H. Rasmussen har haft henvendelser fra entrepriseformænd, der har forespurgt på, hvad Lollands Trælast A/S kan bidrage med. Foto: Arkiv

Afledte opgaver

Tim H. Rasmussen giver udtryk for, at den ekstra travlhed, som han forventer i byggeperioden i virksomheden, vil skyldes afledte opgaver af tunnelbyggeriet.

- Vi skal være klar til at levere materialer til mandskabsbyen. Men det kan være alle afledte ad hoc opgaver, der pludselig skal løses for de virksomheder og medarbejdere, der er tilknyttet projektet, siger Tim H. Rasmussen, der bruger billedet af, at det er ringene i vandet, som tunnelprojektet skaber, som virksomheden skal betjene.

I den sammenhæng peger han også på, at det for alle på Lolland-Falster handler om at se hinanden som samarbejdspartnere.

- Det er vigtigt, at vi hjælper og støtter hinanden med det formål at holde flest mulige opgaver på lokale hænder, så vi skal ikke se hinanden som konkurrenter men netop samarbejdspartnere, slår Tim H. Rasmussen fast.

Beliggenheden i Rødby for Lollands Trælast A/S har også betydet, at Tim H. Rasmussen på nærmeste hold har fulgt med i aktivitetsniveauet på byggepladsen.

- I 2015-2016 var der landopmåling og arkæologer. Derefter stod det lidt stille, men i efteråret begyndte aktiviteten igen at stige. Så nu venter vi bare på, at spaden for alvor kommer i jorden meget snart, siger han og tilføjer:

- Så vil der ske en eksplosion, hvor små servicefag vil dukke op, forudser han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ekstra medarbejdere

Tim H. Rasmussen forventer som nævnt også ekstra travlhed i sin virksomhed.

- Vi har haft henvendelser fra entrepriseformænd, der har forespurgt på, hvad vi kan bidrage med. Jeg forventer at skulle ansætte alt fra to til 12 ekstra medarbejdere. Der vil blive arbejdet døgnet rundt på tunnelprojektet, så hvis vi kan blive fast leverandører på nogle opgaver, så skal vi matche deres ønsker om at stå til rådighed døgnet rundt, vurderer han og peger på, at det vil kunne sikre virksomheden i mange år ud i fremtiden.

Når Femern Bælt-forbindelsen står færdig i - efter planen - 2028, så forventer Tim H. Rasmussen, at der fortsat vil være opgaver at løse for virksomheden.

- Tunnelen, betalingsanlæg og havnen skal vedligeholdes, så der er i høj grad belæg for mange arbejdspladser. Får vi samtidig en række virksomheder til at etablere sig langs motorvejen, så vil det give en hel del afledte opgaver til os, forudser han og tilføjer:

- Jeg tror slet ikke, at vi egentlig er klar over, hvor kæmpestort dette projekt er, siger Tim H. Rasmussen.

- Og nu sker det!

  • Tim H. Rasmussen, indehaver af Lollands Trælast A/S - XL-Byg i Rødby, forventer, at de afledte effekter af det store tunnelbyggeri mellem Lolland og Femern får stor betydning for virksomheden. Foto: Arkiv
  • Tim H. Rasmussen har haft henvendelser fra entrepriseformænd, der har forespurgt på, hvad Lollands Trælast A/S kan bidrage med. Foto: Arkiv
Annonce
Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

Annonce
Annonce
112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Annonce
Annonce
112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo