Detailsalget steg 0,7 procent i marts, men er samlet set faldet marginalt i årets første tre måneder.
Der blev langet mere tøj over disken i de danske butikker i marts, og det var med til at trække det samlede detailsalg i vejret.
Detailsalget steg helt præcist med 0,7 procent i marts. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Hos Arbejdernes Landsbank betegner økonom Anders Christian Overvad udviklingen som stærk.
- Det (fremgangen red.) skyldes særligt en stigning i salget af beklædning, hvilket tyder på, at danskerne er gået i gang med at købe forårsgarderoben, skriver han i en kommentar.
Hos Danske Bank tvivler privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen på, at tendensen med mere tøjkøb er vedvarende.
- Grundlæggende set er der store udfordringer for detailhandlen. Stadig mere af vores forbrug rykkes online, og de internationale netbutikker står stærkt.
- Hvor sidste opsving var præget af øget forbrug på ting som tøj, møbler og andre forbrugsgoder, så prioriterer vi i dag i langt højere grad at bruge penge på ting som restaurantbesøg og rejser, skriver hun i en kommentar til tallene.
Når man ser udviklingen i hele første kvartal, er detailsalget trods fremgangen i marts bakket med 0,1 procent sammenlignet med samme kvartal i 2018.
Ifølge cheføkonom Tore Stramer fra Nykredit er danskerne tilbageholdende med at købe nyt.
- Selv om detailsalget har det bedre end frygtet her i starten af året, så er der langt fra tale om et sprudlende forbrugsopsving.
- Det er umiddelbart en smule overraskende med tanke på, at danskernes privatøkonomi ellers fortsat er bundsolid, skriver han i en kommentar.
Han peger på, at der er høj beskæftigelse og fremgang på lønsedlerne. Desuden gør historisk lave renter det billigere at låne penge.