En rapport, som de tyske myndigheder har fået fremstillet, forudser at hvis Scandlines nedskalere driften, når den faste forbindelse er klar, vil rederiet stadig være rentabelt.
I forbindelse med den tyske godkendelsesproces for den faste forbindelse på Femern Bælt har den tyske godkendelsesmyndighed fået konsulentvirksomheden PwC - PricewaterhouseCoopers - til at udarbejde en analyse af forretningsgrundlaget for rederiet Scandlines efter åbningen af en Femern-tunnel.
Konsulentvirksomheden er kommet frem til, at Scandlines i 2030 vil transportere 40 procent af de samlede fragtenheder og 30 procent af alle personbiler, der ønsker at krydse Femern Bælt, skriver Scandlines i en pressemeddelelse.
Ifølge pressemeddelelsen viser den uvildige rapport, at det primært grænsehandelstrafikken, som Scandlines vil fastholde på ruten Rødby - Puttgarden.
I rapporten konkluderes også, at Scandlines ved at skære ned på driften, kan spare så meget på omkostningerne, at rederiet forsat vurderes som rentabel – også efter en fastforbindelse mellem Lolland og Femern er færdig.
Det glæder naturligvis den administrerende direktør for Scandlines Søren Poulsgaard Jensen, at analysen understøtter Scandlines’ hensigt om at sejle videre på Rødby-Puttgarden.
- Vi er glade for, at de tyske godkendelsesmyndigheder ikke blot tager de dansk bestilte rapporter for gode varer men derimod har valgt at få udarbejdet en uvildig rapport. Vi har nu i ti år gjort opmærksom på, at vi sejler videre og forventer at få en ganske fornuftig forretning ud af at
fokusere på det prisfølsomme fragtsegment samt på grænsehandel.
- Rapporten bekræfter os kun i denne overbevisning. Forhåbentlig betyder den uvildige rapport, at man fra dansk side i højere grad anerkender, at vi sejler videre, og at det for at sikre fair konkurrencevilkår blandt andet er
vigtigt, at vores kunder får en ordentlig vejadgang til havnen i Puttgarden, udtaler den administrerende direktør i pressemeddelelsen.