Trængslen på vejene på Sjælland og Lolland-Falster vil stige med 51 procent i 2035 sammenlignet med 2015, viser analyse.
I mange sjællandske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og tunnelprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.
Analysen viser, at trængslen på Sjælland og Lolland-Falster vil stige med 51 procent i 2035 sammenlignet med 2015.
Der er grænser
For virksomhederne kan det få den konsekvens, at det bliver sværere at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærområdet.
- Mange pendlere er villige til at køre mange kilometer for at komme til og fra arbejde. Men der er grænser for, hvor lang tid folk vil bruge på at sidde i kø i morgen- og eftermiddagstrafikken. Hvis det fremover kommer til at tage længere tid at køre den samme strækning, vil det betyde, at virksomhederne får et mindre opland at tiltrække medarbejdere fra. Og det vil gå ud over væksten, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis.
Hvis pendlerne er villige til at rejse en time hver vej til og fra arbejde, vil virksomheder i de midtsjællandske kommuner have mellem 10 og 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2015, viser analysen.
Selvom trængslen stiger på Lolland-Falster, vil det ifølge analysen være lettere for virksomhederne her at tiltrække medarbejdere i 2035. Det skyldes, at Femern Bælt-forbindelsen ventes at stå færdig i 2028.
- Det gør det langt nemmere for eksempelvis nordtyskerne at komme hertil og arbejde, og det vil give de lokale virksomheder et større opland at rekruttere fra, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.