Antallet af taxier på Lolland-Falster rasler ned - branchen under massivt økonomisk pres.
ERHVERV Antallet af taxier på Lolland-Falster rasler ned og er i grove tal halveret over de senere år.
Branchen kæmper hårdt for overlevelse, og de tilbageværende vognmænd slår nu alarm. Det er en kombination af en stribe forhold som ny taxilov, bortfald af kørsel for det offentlige og konkurrence fra ikke mindst flextrafik, der har ført til, at borgerne må vænne sig til markant færre taxier på gaden.Og spørger man vognmændene, kan det hurtigt blive endnu værre.
- Vi klynker ikke og vil ikke have særbehandling overhovedet. Vi må bare konstatere, at vores forretningsmæssige grundlag forsvinder. Og det er primært politikerne, der har skabt den situation. Det er også dem, der må handle, hvis man vel at mærke fortsat vil have taxi-betjening i en landsdel som Lolland-Falster, siger Bjarne Jensen, der er formand for Taxa Lolland.
Lige nu er man både i Guldborgsund og Lolland ved at overføre vogne og kørsel til at operere under den nye taxilov. Trafikstyrelsen tager over fra kommunerne. En konsekvens er blandt andet bortfald af den såkaldte kørselspligt. Og det vil ramme den nuværende døgnbetjening, der slet ikke er rentabel, forudsiger de lokale vognmænd.
Læs mere i Folketidendes papiravis torsdag.