cookie-og-privatlivspolitik
Michael Svane, branchedirektør i Dansk Industri, DI.
Michael Svane, branchedirektør i Dansk Industri, DI.
Foto: Anders Knudsen/Arkiv

Erhverv

Tyngdepunktet for logistik vil forskyde sig

Nye muligheder og nye kunder vil opstå for den lokale transportbranche med åbningen af Femern Bælt-forbindelsen, vurderer DI-direktør.




05. november 2020 kl. 07:32 Af Jesper Bøgh

Annonce

Det er klogt, at man i Business Park Falster har ændret lokalplanen, så ikke kun transporttungt erhverv og service-erhverv kan etablere sig på Nordfalster.

Det vurderer Michael Svane, branchedirektør i Dansk Industri, DI Transport.

Ændringen i lokalplanen betyder nemlig, at også håndværksvirksomheder og virksomheder, der har brug for at etablere sig i kontorbygninger, kan etablere sig i erhvervsparken.

- Virksomheder etablerer sig ofte i et givent område, hvor andre beslægtede virksomheder er etableret. Derudover har det også betydning for virksomhederne at være tæt på infrastruktur og i dette tilfælde en motorvej med nemme til- og afkørselsforhold, siger Michael Svane, og peger også på, hvor tæt placeringen vil være i forhold til virksomhedens kunder.

- Et vigtigt element er også, om virksomheden på den givne lokalitet vil have adgang til medarbejdere - altså arbejdskraftens mobilitet, tilføjer Michael Svane.

Netop derfor er ændringen i lokalplanen for Business Park Falster ifølge Michael Svane klog.

- Det giver mulighed for at skabe et miljø, hvor man går på tværs af forskellige brancher og sektorer. Der er faktisk noget, der kan styrke et erhvervsområde. Det ser vi også andre steder, siger Michael Svane.

Dermed vil Business Park Falster bliver mere attraktiv for også transporterhvervet, vurderer han.

- I de analyser, vi er involveret i, kan vi se, at beliggenhed tæt op af store trafikårer er efterspurgt. Især med hurtig adgang til nord, syd, øst og vest, siger han.


Flere investeringer

Michael Svane peger dog på behov for flere infrastrukturinvesteringer, hvis Business Park Falster skal blive endnu mere attraktiv.

- Specielt hvis Rute 54 mellem Næstved og Rønnede bliver udbygget til motorvej. På Lolland-Falster er udbygningen med Femern Bælt-forbindelsen naturligvis helt central, men også en udvidelse af Rute 9 mod Fyn, siger Michael Svane.

Netop Femern Bælt-forbindelsen - når den åbner i 2029 - vil få stor betydning for transportmønstrene i slutningen af dette årti.

- Femern Bælt-forbindelsen vil cementere aksen mellem metropolerne Øresundsregionen og Hamborg-området. Med andre ord vil det logistiske tyngdepunkt forskyde sig. Det så man efter Øresundsforbindelsen, og det skete også med Storebæltsforbindelsen, så det er veldokumenteret, siger Michael Svane.

Det handler ifølge Michael Svane om for virksomhederne at se på eksempelvis deres lagerterminalstruktur.

- I mange tilfælde vil man reducere antallet af terminaler og lagre til nogle få men større lagre, som så dækker et større område. Så en forskydning af det logistiske tyngdepunkt kan vi med sikkerhed også forvente os med den faste forbindelse over Femern Bælt, konstaterer han.

Han peger desuden på, at virksomhederne netop - ved at etablere sig på Lolland-Falster - vil kunne betjene kunder i begge metropoler.

- Det afhænger naturligvis af, hvilke kunder man som transportvirksomhed servicerer, understreger han.


Flere gode argumenter

Men der kan for både transporttunge virksomheder men også produktionsvirksomheder eller logistikvirksomheder være gode argumenter for at etablere sig tæt på en motorvej.

- Det kan blandt andet være støj i form af en terminalfunktion, hvor der er åbent 24 timer i døgnet. Der kan også være andre typer af virksomheder, hvor støj kan være et issue, så vil det være relevant at etablere sig ved en motorvej, siger han og peger på yderligere et argument.

- Virksomhederne kan række ud til et større opland i forhold til arbejdskraft. På Nordfalster vil man temmelig sikkert kunne række op til hovedstadsområdet, vurderer Michael Svane.

Når det handler om den lokale transportbranche, der i dag er etableret på Lolland-Falster, så vurderer branchedirektøren, at man med Femern Bælt-forbindelsen i høj grad ser ind i nye muligheder.

- Det er klart, at hvis man som vognmand på Lolland-Falster i dag betjener kørselsopgaver for landbrug og byggebranchen, så vil man måske ikke komme til at mærke Femern Bælt-forbindelsen ret meget, vurderer han og tilføjer dog.

- Er man til gengæld en virksomhed, der arbejder med distribution, så kunne man sagtens forestille sig, at der vil være potentielle kunder, blandt dem der kan tænkes at etablere sig i området, siger Michael Svane, der dermed opfordrer den lokale transportbranche til at se muligheder i at opdyrke nye kunder og markeder i fremtiden.


Grøn omstilling

Netop nu og i høj grad fremtiden kommer til at handle om den grønne omstilling i transportsektoren.

- Den grønne omstilling i transportsektoren handler i høj grad om at have noget andet at køre på, end det vil kender i dag, siger Michael Svane.

- Den grønne omstilling kan drives dels af lovgivning besluttet på Christiansborg eller i EU. Den kan dels drives af kunder, der siger, at hvis du skal køre for os, så skal du bidrage til at reducere det samlede CO2-udslip fra den del af transporten, som du står for, skitserer Michael Svane.

I den forbindelse slår han fast med syvtommersøm, at ingen vognmand på Lolland-Falster kommer udenom at skulle forholde sig til aktivt at tage del i at være med i den grønne omstilling.

- Det er i dag ikke nemt bare at købe nye lastbiler, der kan køre på gas, brint eller el. De er i dag dyrere end diesellastbilerne. Men det går den vej, og man skal ikke være et sekund i tvivl om, at lovgivere og kunder vil stille øgede krav i den retning i fremtiden, slår Michael Svane fast.

Hvad vil den største forskel være for transportbranchen anno 2020 i forhold til 2029, hvor Femern Bælt-forbindelsen åbner?

- Det vil være større konkurrence, større muligheder og frem for alt vil man have mulighed for at bevæge sig i en geografi med København og Hamborg, der så at sige rykker tættere sammen. Femern Bælt-forbindelsen repræsenterer så stor en investering og stor ændring i vores samlede mobilitet, at man som vognmand uanset størrelse er nødt til at forholde sig til, hvad der sker med eksisterende kunder, potentielle kunder og andre konkurrenter. Så det vil være en forandret verden i 2029, slår Michael Svane fast.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

john brædder ønsker at folk… 24. november 2020 kl. 09.12

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen hjælper minkavlere 22. november 2020 kl. 21.48

AF: BENT KARL LANDIN NIELSEN

Stødby strand 20. november 2020 kl. 15.28

AF: BENT KARL LANDIN NIELSEN

Stødby strand 20. november 2020 kl. 15.28

AF: NILS JØRGENSEN

Torvet Nykøbing 16. november 2020 kl. 16.03

AF: JOHN WENNERWALD

Goddag til kontantløst samfund 15. november 2020 kl. 21.43

Annonce