Lolland og Guldborgsund kommuner er turisme-lokomotiverne i Region Sjælland, men lokal destinationschef har ambitioner om mere.
Sommerferien er i fuld gang, og det samme er højsæsonen indenfor turisme. Og det ser godt ud for Lolland-Falsters vedkommende, hvis man kigger på antallet af overnatninger registreret i Danmarks Statistiks overnatningsstatistik.
Statistikken omfatter antallet af bookede overnatninger på hoteller, feriecentre, camping, vandrerhjem, lystbådehavne og feriehuse. Og indtil videre er der optalt næsten en halv million overnatninger i Lolland og Guldborgsund kommuner i år.
Kigger man på tallene for sidste år - hele 2018 - så placerer de to lokale kommuner sig med tilsammen lige over 1,7 millioner overnatninger næst efter København som turisternes foretrukne sted at overnatte øst for Storebælt. Bornholm ligger ganske vist højere end de to lokale kommuner hver for sig, men ser man på Lolland-Falster som én enhed, overgår vi Bornholms lige knapt 1,5 millioner overnatninger.
Det glæder Brian Lindorf Hansen, der er destinationschef i den lokale turismeorganisation Visit Lolland-Falster, men tallene kommer ikke bag på ham.
- Det er nogenlunde, som det plejer at være. Det er Marielyst og Lalandia, der er de to lokale kraftcentre. Lalandia alene tegner sig for omkring en halv million overnatninger, og Marielyst står for cirka 85 procent af overnatningerne i Guldborgsund Kommune.
- Vi er tilfredse, men vi har også ambitioner om at vækste. I 2022 vil vi gerne have 2,2 millioner gæster. En af udfodringerne er, at vi mangler kapacitet, og der er sommerhusene klart det vigtigste. Vi skal have nogle flere til at leje deres sommerhuse ud.
- Men i løbet af de kommende år ændrer den tyske feriekalender sig, så tyskernes ferieuger bliver spredt mere ud, og det øger helt automatisk kapaciteten, siger Brian Lindorf Hansen.
At der fremover kan forventes tyske gæster i en længere periode af sommermånederne betyder dog ikke, at man bare kan læne sig tilbage og øve sig i at sige "Guten Tag und herzlich wilkommen", for den ændring er man selvfølgelig også opmærksom på andre steder i Danmark og udlandet.
- Vi kommer til at gøre nogle initiativer for at udvide sæsonen. Vi skal lægge et større tryk for at få folk til at komme, også udenfor højsæsonen. Vi har jo rigtigt mange ting, man kan se og opleve hernede udenfor højsæsonen, blandt andet Krokodille Zoo og Fuglsang Kunstmuseum, siger Brian Lindorf Hansen.
Vejret og årstidernes skiften har også betydning for antallet af overnattende turister.
- Vi har hele tiden forkuseret meget på, at vi er en sommerdestination, og det bliver vi ved med. Vi skal ikke være en helårsdestination, for vi vil have svært ved at løfte os i vintermånederne. Så må vi hellere løfte os lidt ekstra i sommermånederne, siger Brian Lindorf Hansen.
Ifølge destinationschefen er antallet af overnatninger i øvrigt højere end det angivne, da overnatningssteder med færre end 15 sengepladser ikke tæller med i statistikken, og det udelukker dermed de fleste bed & breakfast og air bnb-steder.
Har du et bud på, hvad der kan gøres for at tiltrække flere turister til Lolland-Falster eller få dem til at blive lidt længere?
Så skriv til os på nyhedsdesk@folketidende.dk