cookie-og-privatlivspolitik
Sådan er Femern-kontrakterne fordelt geografisk blandt de danske underleverandører til FLC og FBC.
Sådan er Femern-kontrakterne fordelt geografisk blandt de danske underleverandører til FLC og FBC.
Foto: Femern A/S

Femern

Danske firmaer har fået 100 Femern-kontrakter

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen har givet over hundrede kontrakter til underleverandører i hele Danmark.




26. oktober 2021 kl. 20:30 Af David Arnholm

FAKTA
Følgende lokale firmaer havde ved udgangen af august fået en af kontrakterne:
A/S P. Hatten & Co., Nakskov. Aktiv-El, Nakskov. Bayo.S, Toreby. Benny Nielsen Transport, Holeby. BMS Lolland Falster, Nykøbing. Bredgaard Boats ApS, Rødby. Bursø Entreprise ApS, Maribo. Contech Automatic ApS, Nykøbing. Danish AirPhoto A/S, Maribo. Dem fra Nordlunde, Nakskov. Frimann Biler A/S, Nykøbing. GSV, Rødbyhavn. Haack Rengøring APS, Eskilstrup. Højagergaard Entreprenør ApS, Nakskov. Idebyg, Nykøbing. Johnny's VVS, Maribo. Krinak A/S, Nakskov. LF Vagt ApS, Maribo. Marine Service Partners, Rødbyhavn. MSE Entreprise A/S, Nørre Alslev. Museum Lolland Falster, Nykøbing. Nils Lund, Maribo. Rask El-Service ApS, Maribo. Rødby Havn El Service, Rødby. Sanistål, Maribo. Skibsted Ejendomme, Sakskøbing. Super Daek, Rødbyhavn. TP Smede & Marineservice ApS, Nakskov. Troels Jørgensen A/S, Kettinge. Vagns VVS, Holeby. Zolutions, Nykøbing.

FEMERN BÆLT Selv om den primære byggeplads for Femern Bælt-tunnelen ligger ved Rødbyhavn, kan danmarkshisto- riens største infrastrukturprojekt mærkes på bundlinjen hos virksomheder over hele Danmark. Over 100 danske virksomheder på tværs af mange forskellige brancher har indtil nu fået del i opgaverne.

Det er op til de to entreprenørkonsortier FLC og FBC at vælge deres underleverandører, og det store danske aftryk er derfor i høj grad virksomhedernes egen fortjeneste.

- Jeg ser det som et tegn på, at danske virksomheder er særdeles konkurrencedygtige, og især de lokale generelt har været godt forberedt på de muligheder, som byggeriet af Femern Bælt-tunnelen giver, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S, i en pressemeddelelse.


Halvdelen til danske firmaer

En optælling af de over 200 kontrakter, som indtil nu er blevet tildelt på projektet, viser, at over halvdelen er gået til danske virksomheder.

En af de største kontrakter landede hos stålproducenten Give Steel i Brande, der har fået til opgave at levere 8.000 stålspær til den store fabrik, der skal producere Femern Bælt-tunnelens elementer.

Annonce

Lokale virksomheder på Lolland og Falster tegner sig for cirka en tredjedel af kontrakterne, mens resten fordeler sig over Sjælland, hovedstadsområdet og resten af Danmark.

Femern Bælt-tunnelen forventes at stå færdig i 2029.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LISE-LOTTE MOTYKA

Dagens Buket 24. november 2021 kl. 14.38

AF: MICHAEL SKOVBON

Hallo Folketidende!!!! 17. november 2021 kl. 11.59

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen vil… 16. november 2021 kl. 01.15

AF: JONAS SYLVESTER KASPERSEN

CO2 pris forklaret for Konservative 15. november 2021 kl. 16.12

Annonce

ANNONCE