Slesvig-Holstens erhvervs- og transportminister Bernd Buchholz og den danske transportminister Benny Engelbrecht har aftalt symbolsk byggestart.
FEMERN BÆLT Mandag 4. januar bliver der på dansk side taget første spadestik til den faste Femern Bælt-forbindelse.
Det er delstaten Slesvig-Holstens erhvervs- og transportminister, der i et interview med den nordtyske avis Lübecker Nachrichten søndag røber, at han har aftalt det symbolske spadestik med den danske transportminister, Benny Engelbrecht (S).
Aftalen er kommet i stand efter den formelle, tyske godkendelse af tunnel-projektet. Der er dog ifølge ministeren endnu ikke aftalt nogen dato for et første spadestik på tysk side. Det første spadestik kommer samtidig med, at det konsortium af internationale virksomheder, der skal bygge tunnelportaler, tunnelelementer og sænke dem på plads, Femern Link Contractors, formelt går i gang med sin del af opgaven. Foreløbig med at etablere tunnelelementfabrikken øst for Rødbyhavn.
I interviewet med Lübecker Nachrichten erklærer Bernd Buchholz i øvrigt sin tiltro til, at tunnelen nok skal blive færdig til tiden: Ifølge den seneste officielle tidsplan er det i 2029.
Det første spadestik kommer omkring 12 år efter, Tyskland og Danmark indgik traktaten om at bygge den faste forbindelse. Og det kommer godt syv år efter, der på dansk side blev "tyvstartet" på byggeriet med den første af flere omgange med forberedende arbejder.
I øvrigt kommer det formelle første spadestik 22 år efter, den daværende Rødby-borgmester Gert Mortensen stillede sig ned ved Rødbyhavn og tog det, han kaldte det første spadestik til den faste forbindelse: Dengang for at vise, at man lokalt var helt klar til at gå i gang.