cookie-og-privatlivspolitik
Arbejdet med arbejdshavnen på Femern, der bliver placeret mellem den kommende tunnelportal og færgehavnen, er i gang.

11

Billeder

Arbejdet med arbejdshavnen på Femern, der bliver placeret mellem den kommende tunnelportal og færgehavnen, er i gang.
Foto: Kristian Danielsen - Aerodan Luftfoto

Femern

Status på byggeriet af Femernforbindelsen

Fra første spadestik på årets første dag i en plastikkasse til status i december.




31. december 2021 kl. 15:00 Af Margit Olsen

SYDLOLLAND I flere år har forarbejdet til byggeriet af den faste forbindelse over Femern Bælt været i gang på det sydlige Lolland.

Selve byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen begyndte officielt 1. januar 2021. Det første spadestik skulle have været en stor officiel begivenhed i Rødbyhavn, men på grund af corona nedliukningen blev det til en virtuel begivehed, hvor transportmininter Benny Engelbrecht (S) gravede i en kasse med jord, som var bragt fra diget ved Rødbyhavn til Christiansborg.

Nu godt et år senere er Nordeuropas største byggeplads blevet skabt på det sydlige Lolland. Og Femern A/S har været i luften og billeddokumenteret byggeriet i december 2021.


Også tyskerne er i gang

På tysk side ved Puttgarden på Femern blev første spadestik taget på byggepladsen 29. november, hvor den danske transportminister Benny Engelbrecht, Enak Ferlemann fra den tyske forbundsregering, Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og direktøren i Autobahn GmbH, Stephan Krenz, tog første spadestik til projektet på Femern. Dermed er byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen nu er i fuld gang på begge sider af bæltet.

Siden den første granit blev udlagt ved Lolland i juni 2020, er der nu udlagt over to millioner tons granit til en ny arbejdshavn og en ny kystlinje, som strækker sig i alt seks kilometer øst og vest for Rødbyhavn.

Annonce

Bag den nye kystlinje bliver der skabt inddæmmede landområder med materiale udgravet fra havbunden, hvor der på nuværende tidspunkt er udgravet tæt ved 20 procent af den samlede mængde materiale fra den kommende tunnelrende, der skal udgraves. Det svarer til omkring tre millioner kubikmeter jord og sand fra Femern Bælt.

Byggeriet af den kommende tunnelfabrik, der skal producere 89 tunnelelementer, som den 18 kilometer lange sænketunnel skal bygges med, er nu i fuld gang. Det ses blandt andet ved, at stålspærene til den ene af tre produktionshaller de seneste uger er blevet rejst.


Tusinvis af medarbejdere

I begyndelsen af september blev tunnelbyen åbnet, og siden er indbyggertallet steget til mere end 200 tunnelarbejdere, mens der indtil videre er en kapacitet på 320 værelser. Tunnelbyen vil gradvist vokse frem til 2023 i takt med at byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen skrider frem. Til den tid vil tunnelbyen kunne huse 1.344 indbyggere.

Femern Bælt-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel. Den 18 kilometer lange forbindelse mellem Rødbyhavnog Puttgarden på Femern i Tyskland vil gøre det muligt at krydse Femern Bælt på kun 10 minutter i bil og syv minutter i tog.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: PER HØYEM

Vindmøller og Power-to-x anlæg 14. januar 2022 kl. 00.23

AF: PER HØYEM

Leo Christensen og Vindmøller 09. januar 2022 kl. 11.48

AF: PER THOMSEN

Aotocampere Stubbekøbing 23. december 2021 kl. 18.41

AF: PER HØYEM

Power-to-x- anlæg og Vindmøller 23. december 2021 kl. 15.16

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen 21. december 2021 kl. 19.39

AF: MARIA SCHOUW NIELSEN

Specialskolen Lolland - er… 18. december 2021 kl. 19.56

Annonce

ANNONCE