Lollands Bank lukker filialen i Nørre Alslev fredag - Lokale kommer til at savne den lokale bank
NØRRE ALSLEV De automatiske døre i Lollands Banks filial i Nørre Alslev åbner, hver gang en forbipasserende kommer gående forbi ude på gaden.
De færreste går ind gennem de automatiske døre, selv om støvregnen indbyder til indendørsaktiviteter. Men ud af dørene kommer enkelte kunder.
Der er en udpræget ærgrelse over, at den sidste af de lokale bankafdelinger i Nørre Alslev fredag holder åbent for sidste gang blandt de borgere, Folketidende møder torsdag middag.
En af bankens glade brugere, der kommer til at savne den lokale filial af Lollands Bank, har ikke været kunde hos banken særlig længe.
Men selv om han kun skiftede i forbindelse med Danske Banks involvering i adskillige sager om hvidvaskning af penge i flere forskellige lande, har Knud-Erik Hede alligevel formået at opbygge et godt og tæt bånd til den lokale bank.
Han er ked af, at filialen i Nørre Alslev drejer nøglen om.
- Det er noget lort - for at sige det, som det er. Jeg må sige, jeg har været overordentlig glad for den service, jeg har fået her i banken, og jeg er rigtig glad for min rådgiver. Det er godt at komme herned til nogle rigtige mennesker. Men nu har jeg fået at vide, at min afdeling flytter til Vordingborg. Jeg bliver hængende hos Lollands Bank alligevel, for jeg er glad for den service, jeg har fået.
Knud-Erik Hede er dog særlig ked af én ting:
- Jeg forstår ikke, de i det mindste ikke lader pengeautomaten blive stående. Det ville være rart, siger Knud-Erik Hede.
Beslutningen om at lukke ikke bare filialen i Nørre Alslev, men også den i Rødbyhavn, er truffet på baggrund af flere forskellige overvejelser.
Det forklarer bankdirektør for Lollands Bank, Anders F. Møller.
- Det, der ligger til grund for, at vi vælger at lukke vores afdeling i Nørre Alslev, er, at de kompetencer, der stilles til medarbejderne, bliver højere hele tiden. Jo færre medarbejdere der er, jo sværere er det at kunne møde de krav, vores kunder har til os som bank, forklarer Anders F. Møller.
Bankens rolle i samfundet er i dag markant anderledes, end den var tidligere. Og det kræver mere specialiserede medarbejdere, forklarer direktøren.
Man kunne fristes til at tro, at det handlede om kroner og ører, og at filialen i Nørre Alslev var for dyr i drift. Men det afviser Anders F. Møller.
- Det var ikke økonomien, det handlede om. Men der er en besparelse at hente. Folk kræver bare mere specialiseret rådgivning. I gamle dage kunne man gå ned til den lokale vismand og få lidt basal lægehjælp, men i dag ville du jo søge eksperternes hjælp - sådan er det også med bankerne, forklarer Anders F. Møller.
Tilbage i efterårsvejret udenfor banken i Nørre Alslev møder Folketidende Randi Kamp. Hun kommer den lange vej fra Stubbekøbing for at betale regninger og - som hun selv formulerer det - se et andet menneske i øjnene.
- Da jeg blev kunde hos Lollands Bank, var der en afdeling i Stubbekøbing, hvor jeg bor. Så lukkede den. Nu tager jeg så til Nørre Alslev, hvilket tager godt 25 minutter med bussen. Men nu hvor afdelingen her også lukker, så vil de have mig med over til afdelingen i Vordingborg, fortæller Randi Kamp.
Hun insisterer på at betale sine regninger i banken, så Randi Kamp kommer forbi en eller to gange om måneden. Det bliver hun ved med, selv om hendes nærmeste filial så ligger i Nykøbing.
- Jeg er jo nok lidt gammeldags på den facon, men jeg kan bedst lide at komme ind og møde folkene i banken. Så jeg må til Nykøbing, siger Randi Kamp.
Den sidste kunde, der går ud af de automatiske døre og møder Folketidende, er Peter Møller Frandsen. Han har lige købt hus - derfor har han lagt vejen forbi.
- Jeg bor i Nykøbing, men arbejder her i Nørre Alslev. Vi er måske i banken fysisk en enkelt gang årligt, så at der bliver lidt længere til Vordingborg, det er okay. Vi er glade for vores rådgiver, så vi bliver ved med at være kunder, fortæller Peter Møller Frandsen.