cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Jan Knudsen

Guldborgsund

Ø kan give flere varme hænder

Manden bag idéen om Nykøbing Ø - arkitekt Philip Rasmussen - forklarer tankerne bag.




08. februar 2019 kl. 16:40 Af David Arnholm

Annonce

NYKØBING Philip Rasmussen vidste det godt på forhånd: Når folk hørte om idéen med at anlægge en ø i Guldborgsund mellem Nykøbing og Sundby, ville nogle tænke, at det lyder som et kostbart projekt. Og at pengene vil gå fra kommunens velfærd - børnepasning, ældrepleje og så videre.

Da nyheden om øen i går blev bragt i Folketidende og på Folketidende.dk, udløste den da også et hav af kommentarer. En af dem lød:

"John Brædder finder vel besparelserne på det sociale område". Men faktisk vil øen være en gevinst for kommunens økonomi, vurderer Philip Rasmussen, der som arkitekt har tegnet ø-projektet.

- Jeg har meget respekt for, at der måske sidder nogle, der undrer sig, siger han.

- Men hvis vi skal bevare den offentlige velfærd, som vi kender den, har vi brug for penge. Og der, hvor vi kan få penge, er ved at udnytte det momentum, der er i udviklingen af Lolland-Falster. Lige nu står et vindue åbent for at udvikle, og vi tror, vi kan få en bosætningsstrategi til at virke, siger han.

Det momentum, han referer til, er dels den gode økonomi i samfundet som sådan, men også mere specifikt de store anlægsprojekter, der vil præge Lolland-Falster de kommende år. Som omtalt i Folketidende i går kan selve øen anlægges billigt ved at bruge overskydende jord fra Femern-byggeriet og knust beton og andet fra Storstrømsbroen, som skal rives ned, når den nye bro åbner.


Fem minutter til stationen

Og det er ikke kommunen, der skal betale for husene på øen, men derimod private investorer, der kan se idéen i at bygge og udleje eller sælge.

- Kommunen skaber rammerne, men det er ikke kommunen, der skal bygge, understreger han.

Til gengæld vil kommunen nyde godt af det, hvis de 800 ejer- og lejeboliger fyldes med 2.500 nye borgere - studerende, pensionister, sygehuslæger, kontorfolk og kunstnere. To økonomer har beregnet, er de nye borgere vil tjene omkring en milliard kroner om året - ekstra penge, der skal beskattes i Guldborgsund Kommune. Og dermed kan øen være med til at finansiere velfærden.

- Den skat, de betaler, kan omsættes i varme hænder, forklarer han.

Og med en ny Storstrømsbro og en opgraderet jernbane med en rejsetid til København på omkring en time, og en Femern-forbindelse, der mindsker rejsetiden til Hamborg markant, bliver Nykøbing attraktiv. Her vil man på fem minutter kunne cykle fra øen til togstationen.

Læs også: 800 boliger på ny ø ud for Nykøbing

- Nykøbing bliver den station i Danmark, hvor man har det højeste befolkningstal indenfor en times togkørsel. Det er et kæmpestort arbejdsmarked, der er inden for rækkevidde, siger han og tilføjer, at digitaliseringen af samfundet også gør, at togtiden kan udnyttes effektivt.

- Det er ikke længere spildtid at bruge en time i hver ende af en arbejdsdag på transport. Tværtimod kan fremtidens transport blive et frirum, hvor man i ro og mag kan ordne mange af hverdagens gøremål, påpeger Philip Rasmussen.


Inspiration i Venedig

Han er klar over, at idéen også kan gøre nogle betænkelige ved, hvordan det vil forandre havnen og sundet. Fort sporene skræmmer.

- Der er mange byer, hvor der er lavet nogle store byggerier på havnen. Nogle steder er der lavet noget flot, men mange steder har man ødelagt fronten med glas og stål og beton, medgiver han og slår fast, at sådan skal Nykøbing Ø ikke være.

- Det handler om at finde en god balance mellem gammelt og nyt, hvor man laver noget, der er charmerende. Vi har brugt meget krudt på at arbejde med det her det sidste år, siger han og nævner, at arbejdet blandt andet har involveret ture til blandt andet Holland og Venedig for at studere samspillet mellem huse og vand.

Samtidig er han optaget af, at dem, der bor ned til sundet, ikke får spoleret deres udsigt.

- Vi er nødt til at finde en skala, der passer til Nykøbings skyline. Og det er vigtigt, at folk, der bor på Lolland, får en udsigt, der bliver forbedret i forhold til i dag. Men der skal måske ikke så meget til, for det er ikke nogen smuk havnefront, Nykøbing har i dag, så på den måde er det en taknemmelig opgave, mener han.

Og Philip Rasmussen ser gode muligheder for at give Nykøbing et løft.

- Nykøbing skylder vandet sin placering og eksistens. Men byen vender ryggen til vandet og anvender ikke det kæmpe potentiale, som vandet udgør, siger han og tilføjer, at en udvikling af Nykøbing vil kunne gavne hele Lolland-Falster - også Nakskov, hvor By Og Landskab har været involveret i en stribe projekter.

- Skal man udvikle en by som Nakskov, har man brug for, at Lolland-Falster har en regional metropol med kultur, videregående uddannelser, sygehus og måske forskning, siger han.

Læs også artiklen "Ø-idéen roses af investor" i fredagens Folketidende.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Vi opretter eget vikarbureau 21. april 2019 kl. 22.43

AF: FÆLLESRÅDET FOR SAKSKØBING OG OMEGN

Stop udvidelsen af… 18. april 2019 kl. 09.25

AF: TOM AHLQVIST

Guldborgsund kommuneplan 2019-2031 17. april 2019 kl. 10.06

AF: MARTIN WOUTERS

Hvorfor forvaltes landets… 15. april 2019 kl. 20.15

AF: JOHN WENNERWALD

Mette F. står fast 14. april 2019 kl. 19.43

AF: BO BRIKS RICHARDT

Kasper Rougs troværdighed 10. april 2019 kl. 17.28

Annonce