Tre lokale byrådskandidater har valgt alternative tilgange for at få vælgernes opmærksomhed.
GULDBORGSUND Nogle kandidater benytter sig af alternative tilgange til disciplinen valgplakater.
Simon Hampe, der stiller op for DF, søgte på nettet for at finde gode ideer. Her så han, at andre kandidater før har fået lavet en karikaturtegning af sig selv, og den sprang han på:
- Mange valgplakater er ret kedelige. For 50-80 år siden var de mere farverige og kunstneriske, og det synes jeg ofte mangler i dag.
Han fortæller, at han har fået flere positive tilkendegivelser på grund af plakaterne, og det samme har byrådsmedlem og -kandidat Chris Veber, der også stiller op for DF. Han bærer cowboyhat og solbriller på sin.
- Jeg underviser i linedance, og nogle af mine dansere sagde, at de ikke kunne genkende mig, når jeg stiller op til valg, hvor min hat var henne, for de var vant til at se mig med den, fortæller han, der har været i countrymiljøet, siden han var to år, og fortsætter:
- Så fandt jeg en selfie, fra en tur til Harzen, hvor jeg egentlig bare ville tjekke, om mine solbriller fungerede, og så tænkte jeg, at det kunne jeg godt bruge, og det har jeg så lavet om til sort-hvid.
Chris Veber lavede ved sidste valg en valgsang, og han afviser ikke, at der også kommer et nyt musikalsk indspark fra hans side op til valget.
Han tror som Simon Hampe, at plakaten kan være med til, at vælgerne bedre kan huske hans navn frem for nogle af de andre kandidater. Som partifællen genbruger han plakater fra 2017, så han også har normale plakater oppe at hænge, og det samme gør Bob Richard Nielsen.
Også han stiller op for DF - de afviser alle, at det kreative er koordineret i partiet - og han bærer på en tredjedel af sine plakater en kongekrone. Det skulle egentligt have været en pavehat, hvilket han ikke kunne finde, men pointen er hjulpet på vej af teksten "Ingen religiøs beklædning, på job i kommunen".
Hans plakat er dermed den eneste af de tre med et politisk budskab.
- Politibetjente, dommere med mere er neutralt klædt, og det bør alle kommunens ansatte i borgernære funktioner også være, siger han og tilføjer, at budskabet ligger i forlængelse af DF's forslag på det seneste byrådsmøde om, at alle disse ansatte skulle kunne mestre dansk i skrift og tale.
Han fortæller, at plakaten er gået viralt på Instagram, hvor en bruger med 1,1 million følgere har delt et billede af den. Desuden har Femina ringet, da magasinet ønsket at skrive om det til sit næste nummer.