Jobcentret øger indsatsen for at finde folk til de mange sommerjob.
GULDBORGSUND Problemet med manglende arbejdskraft til en masse servicejobs fylder meget især i turistbranchen.
Det vil Jobcentret i Guldborgsund Kommune forsøge at gøre noget ved.
- Tanken er, at vi skal være endnu mere udfarende, end vi plejer, forklarer formand for beskæftigelsesudvalget, Ole K. Larsen (V).
Derfor flyttes mellem fem og syv af jobcentrets medarbejdere i den kommende tid over til dagpengeområdet. Her skal de hjælpe med at få matchet de jobsøgende med de mange ledige jobs.
Den øgede indsats skal blandt andet bruges til at få flere samtaler med de ledige.
- Vi intensiverer vores indsats med blandt andet særlig tæt opfølgning og sparring på de enkelte lediges jobsøgning, forklarer faglig koordinator fra Job og Virksomhedsservice i Guldborgsund Kommune, Michael Jensen.
Han fortæller, at der for tiden desuden laves mange flere jobopslag end normalt, og at Jobcentret bruger alle kanaler til at finde arbejdskraft.
Glad for tiltaget
Formand for Sydfalster Turist- & Erhvervsforening, Janne T. Edvardsen, der til daglig sidder hos Novasol-Dansommer, er meget glad for, at Jobcentret vil gøre noget ekstraordinært.
- Lige nu jubler vi, fordi vi kan åbne og igen tage imod turister. Men det vil blive svært at servicere dem ordentligt, hvis ikke vi kan få personale, siger hun.
Og netop den bekymring er medvirkende til kommunens ekstra indsats på området.
- Vi kan ikke lade virksomhederne vente på arbejdskraft. Det er nu, det brænder på, siger Ole K. Larsen.
Han vil ikke risikere, at turister kommer til området for første gang og oplever lukkede restauranter eller dårlig service på grund af manglende arbejdskraft.
Han er klar over, at mange af sommerjobbene ikke er fuldtidsjob. Men en del af de ledige er ikke forsikrede i en a-kasse, og et deltidsjob kunne være aktuelt for dem
- Vi har en stor pulje af ledige, der skal matches med et job. For nogle kan et rengøringsjob være en indgang til at komme i arbejde, forklarer Ole K. Larsen.
Der er ingen at finde
En af dem, der har stort behov for arbejdskraft meget snart, er medejer af AT Rengøring, Tina Ringsmose.
- Det er umuligt at finde nogen i dag, fortæller hun.
Hun bliver lidt frustreret, når hun på de sociale medier kan læse, at så må hun bare sætte lønnen op.
- Hvis jeg sætter lønnen op, så skal folk betale mere for at få gjort rent, og det vil de jo ikke, siger hun.
Jobcentret opfordrer alle arbejdsgivere, der mangler arbejdskraft, til at henvende sig til jobcentret.
Tina Ringsmose har talt med Jobcentret i Stevns Kommune, hvor hun bor og driver en del af sin virksomhed.
Men når hun har brug for arbejdskraft i Guldborgsund Kommune, bør hun også tale med Jobcentret her. Ole K. Larsen forklarer, at der ikke umiddelbart sker samarbejde mellem de forskellige jobcentre.
Så nu vil Tina Ringsmose skynde sig at tage kontakt til Jobcentret i Guldborgsund også.
Her står Michael Jensen og hans kolleger klar.
- Vi kan ikke løse alle udfordringerne med manglende arbejdskraft, men med en ekstra indsats kan vi gøre en del, siger han.