cookie-og-privatlivspolitik
Sørg for at fylde kurven med fibre i form af grove grøntsager og fuldkorn. Når fibrene nedbrydes af tarmbakterierne har det et væld af gavnlige effekter for kroppen. (Arkivfoto)
Sørg for at fylde kurven med fibre i form af grove grøntsager og fuldkorn. Når fibrene nedbrydes af tarmbakterierne har det et væld af gavnlige effekter for kroppen. (Arkivfoto)
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Livsstil

Sådan påvirker frugt, fuldkorn og fedt din tarm

Din tarm skal helst være et mangfoldigt landskab af forskellige bakterier. Og for at få det er det langtfra ligegyldigt, hvad du putter i munden.




25. juli 2019 kl. 08:00 Af Af Anna Raabæk, Ritzau FOKUS

Annonce

Jo flere forskellige bakteriearter, jo bedre. Det er tommelfingerreglen, når det gælder de mange billioner mikroskopiske indbyggere i din tarm.

For mangfoldigheden betyder, at bakterierne kan hjælpe til med et væld af forskellige opgaver i forhold til dit immunforsvar, stofskifte og din mentale balance.

Og for at få et rigt udvalg er du nødt til at tænke lidt over din kost. Det peger to nye amerikanske studier af kost og tarmsundhed på.

- Begge studier slår fast, at kvaliteten af maden betyder rigtig meget for bakteriesammensætningen i tarmen, forklarer Oluf Borbye Pedersen, som er professor og forsker på Novo Nordisk Fondens Metabolismecenter.

Tarmbakteriernes sammensætning og funktion styres af den mad, du spiser, arveanlæg og den medicin, du eventuelt tager.

- Hos raske mennesker har kosten langt den største betydning for tarmsundheden, siger han.

Sund mad - som lever op til Fødevarestyrelsens kostråd - bliver i studierne kædet sammen med et rigt udvalg af forskellige tarmbakterier.

De to studier er publiceret i henholdsvis The Journal of Nutrition og American Journal of Clinical Nutrition.

Der er tale om associationsstudier - altså har man observeret, at folk med en sund kost af høj kvalitet har en rigere sammensætning af gode bakterier.

Selv om gentagne associationsstudier nu har vist det samme - og sammenhængen altså næppe er tilfældig, bemærker Oluf Borbye Pedersen - kan man ikke konkludere, om det ene har medført det andet.

Det kræver såkaldte interventionsstudier, hvor man ændrer en enkelt faktor ad gangen.

Tidligere studier peger på, at for at fodre de gode bakterier gælder det om særligt at slå sig løs i grøntsagsafdelingen.

- Tarmmikrobiotavenlig mad hører særligt til i det grønne køkken. Man skal spise så mange grøntsager, som man overhovedet kan. Det passer godt med den gamle kampagne fra Fødevarestyrelsen om at spise seks portioner frugt og grønt om dagen, siger Oluf Borbye Pedersen.

Især de grove og fiberholdige grøntsager er guf for tarmens bakterier. Du kan ikke selv nedbryde fibrene, men tarmbakterierne kan ved hjælp af deres enzymer nedbryde dem til kortkædede fedtsyrer - som smørsyre.

- De har et væld af gavnlige effekter - lige fra din mentale balance til forebyggelse af en række sygdomme, siger tarmprofessoren.

- Prøv derudover at spise fuldkornsprodukter. Og skær ned på kager, slik og sukker. Det samme gælder fedt kød - især pølser og fedt pålæg. Men også fede mejeriprodukter, råder han.

Magert kød som fisk og fjerkræ og magre mejeriprodukter må også gerne stå på indkøbssedlen, når bakterierne skal fodres.

De to studier viser omvendt, at kost med et højt indhold af sukker og alkohol er forbundet med lavere bakterierigdom.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Konkurrence-banner

KONKURRENCE Deltag i vores Livsstil konkurrence og vind et gavekort på kr. 1.000,- til brugskunt i Garant Nykøbing Falster.

Hvor mange påskeæg er der i Livsstils magasinet?



Konkurrencebetingelser
Konkurrencen afholdes af LF Livsstil og er ikke købsbetinget.

Konkurrencen er åben for alle personer, der har bopæl i Danmark, undtagen ansatte og nærmeste familie til personer der arbejder for Lolland-Falsters Folketidende eller Folketidende Gruppen. Vinderen får direkte besked via e-mail og offentliggøres på LF Livsstils Facebookside og på Folketidende.dk. Sidste frist for deltagelse er den 11.april. Vinderen udtrækkes fredag d. 12. april og vil få direkte besked, samme dag som konkurrencen er slut.

Annonce