Har man en mellemlanding mellem sine fly, er det vigtigt at sikre sig, at flyvningerne er på samme billetnummer. Ellers ryger ens rettigheder.
Markedet for flybilletter har vokset sig kæmpestort, og prissammenligningssider og bookingplatforme har gjort arbejdet med at booke billetter noget lettere.
Men det har også skabt nogle nye problemer - særligt hvis ens rejse består af flere flyvninger. Det fortæller Lars Arent, som er leder af Forbruger Europa.
- Der er opstået et nyt marked, hvor de muligheder, man bliver præsenteret for hos nogle bookingplatforme, ikke kun er inden for de klassiske flyselskabsalliancer, hvor man køber en samlet billet med selskaber, der samarbejder.
- Nogle af dem sammensætter billetterne selv, så man kan risikere at få to gange enkeltbilletter med selskaber, der umiddelbart ikke har noget med hinanden at gøre, fortæller Lars Arent.
Og det er en helt grundlæggende forskel fra at bestille en samlet tur, fortæller Lars Arent. En forskel, der gør, at man dårligere stillet, hvis der opstår problemer.
- Går det ikke, som det skal på den første del af turen, så du ikke når den anden flyver, så er det i udgangspunktet dig selv, der står med hele udfordringen, forklarer han og tilføjer:
- Så står der ikke nogen, der kan hjælpe en i lufthavnen, og man har ikke ret til kompensation for det næste fly.
For at sikre at man har ret til hjælp, hvis forsinkelse eller aflysning betyder, at man misser det næste fly på turen, skal man tjekke, at de forskellige flyvninger har det samme billetnummer.
Sådan lyder anbefalingen fra Vibeke Myrtue Jensen, som er politisk rådgiver for miljø og transport hos Forbrugerrådet Tænk.
- Vi vil anbefale, at man ved selve købet bemærker, om man køber én samlet billet eller ej. Det er altafgørende for, om man pludselig strander i Portugal og selv skal til at købe nye billetter, fortæller Vibeke Myrtue Jensen.
Hun fortæller, at rejseportalen bør oplyse, om der er tale om én samlet billet, men bemærker også, at det ikke altid sker. Og det kan være svært at håndhæve sine rettigheder efterfølgende.
Hvis der opstår problemer, kan man blive fanget mellem rejseportal og flyselskab, som begge sender ansvaret over til den anden part.
- Som udgangspunkt har portalen ansvaret, medmindre de mindst to gange kraftigt har afskrevet sig ansvaret. Hvis kunden har en berettiget formodning om, at portalen er ansvarlig, så har portalen som udgangspunkt ansvaret, siger hun og fortsætter:
- Så skal de enten bringe dig hjem igen eller skaffe dig en ny billet videre. Det kan også dreje sig om forplejning - som kan være mad og hotel - som du har du ret til, hvis du venter på omlægning til nyt fly.
Har man selv købt separate flybilletter til rejsen, er man selv ansvarlig for at finde og booke sit næste fly, hvis det første fly bliver forsinket eller aflyst.
/ritzau fokus/