- Det bliver sådan, at asfalten på vejbanen bliver lidt lysere i farven end den asfalt, der bliver lagt på cykelstien, siger Nils Rasmussen
Farveskift
I efteråret blev der lagt ekstra centimeter til cykelstien, og en udvidelse af vejen ved Fuglsang blev etableret, så der også blev plads til buslommer ved stoppestederne omkring museet samt svingbaner ind til museet.
Men en del trafikanter bemærkede efterfølgende, at det færdige resultat ikke var helt optimalt.
Asfalten specielt på cykelstien er noget ujævn, og de gamle striber på vejen, som er malet over ved buslommerne, var stadig tydelige.
Men nu sker der noget. Asfaltarbejdet fra sidste år har sat sig så meget, at det sidste lag kan blive lagt på - og det bliver i fuld bredde på både vejbane og cykelsti.
Arbejdet med at fræse striber af vejen blev indledt i onsdags, så der er klar til asfaltering.- Vi lægger asfalt i hele vejens bredde. Det bliver sådan, at asfalten på vejbanen bliver lidt lysere i farven end den asfalt, der bliver lagt på cykelstien, siger ingeniør i Vej og Park i Guldborgsund Kommune, Nils Rasmussen.
- Forklaringen på farveforskellen er, at når vejbanen har en anden farve end cykelbanen, får det vejbanen til at syne smallere, hvilket gerne skulle få bilister og andre trafikanter på vejbanen til at lette foden lidt fra speederen og overholde fartgrænserne på strækningen, siger Nils Rasmussen.
Når der i løbet af en måneds tid kommer ny asfalt på vejen og efterfølgende nye striber, vil der også blive påmalet piktogrammer med cykler på cykelstien.
Striberne, som markerer buslommerne, er stiplede og indikerer, at det er tilladt at køre gennem buslommerne, når der ikke er nogen bus. Mens striberne mellem kørebane og cykelsti er brede og gennemførte og indikerer, at det er forbudt for trafikanter på vejbanen at benytte cykelstien som ekstra vejbredde.