Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Scanpix/Søren Bidstrup/arkiv

Lokal nyt

Minister bekræfter: Endnu en brobygger kan ryge ud

Endnu et italiensk selskab kan ende med at ryge ud af byggeri af ny Storstrømsbro.




09. februar 2018 kl. 06:41

Annonce

Allerede inden kontrakten på Storstrømsbroen er underskrevet, bekræfter transportministeren nu, at endnu et italiensk selskab kan ende med at ryge ud af byggeprojektet til 2,1 milliarder kroner, skriver Fagbladet 3F.

Det fortalte Ole Birk Olesen (LA) på et samråd om Storstrømsbroen i Beskæftigelsesudvalget.

Det er ikke mere end en uge siden, at Ole Birk Olesen i fællesskab med forligskredsen om Storstrømsbroen valgte at udelukke et af de tre selskaber, Condotte, fra at bygge Danmarks tredjestørste bro, fordi firmaet står på kanten af konkurs.

Først engang i næste uge forventes kontrakten at blive skrevet under.
Alligevel ville ministeren ikke udelukke, at endnu et firma bliver udelukket fra at bygge broen efter kontrakten er underskrevet.
Det sker, hvis et af firmaerne bliver dømt i en aktuel sag om korruption.

- Hvis der er korruptionsdomme undervejs i byggeriet mod et af selskaberne i konsortiet, så vil det selskab kunne pålægges en såkaldt selvrenselse, hvor de skal sørge for at gøre op med det, der er sket med fyringer eller lignende, forklarer Ole Birk Olesen til samrådet.

- Hvis de gør det på en tilfredsstillende måde, så kan de fortsætte. Hvis de IKKE gør det på en tilfredsstillende måde, så vil det være muligt at udelukke den del af konsortiet fra det videre arbejde, siger ministeren.

Om et par uger falder næste retsmøde mod ét af de to tilbageværende italienske selskaber i Storstrømsbro-konsortiet ved retten i Venedig.
Her skal firmaet Grandi Lavori Fincosit forsvare sin rolle i en storstilet korruptionssag, hvor en af firmaets tidligere topledere bestak magthavere og politikere fra øverste hylde i Italien med flere millioner euro.

Sagen mod Grandi Lavori Fincosit er ifølge anklageren i Venedig særlig alvorlig, fordi selve firmaet ikke førte kontrol med sin ledelse og nød godt af sin tidligere topleders kriminelle gerninger.

Den tidligere topleder, der blev fældet i korruptionssagen - Alessandro Mazzi - ejede også også en del af byggefirmaet Grandi Lavori Fincosit på det tidspunkt.

Det var denne sag, som Fagbladet 3F kunne afsløre i december sidste år, der fik ministeren til at udsætte underskriften på Storstrømsbroen første gang.

Siden måtte transportministeren udsætte underskriften på kontrakten om Danmarks tredjestørste bro to gange mere, fordi det ene selskab i konsortiet stod på kanten af en konkurs.

I næste uge forventes det, at kontrakten skrives endeligt under, men altså kun med to af de tre oprindelige firmaer.

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro, når den står færdig. Ifølge planen skal broen kunne åbne for både vej- og togtrafik i 2023.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Kølelifte til døde børn 11. februar 2018 kl. 20.49

AF: RANDI HAVLYKKE

Frit skolevalg 09. februar 2018 kl. 12.50

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen mangler læger! 04. februar 2018 kl. 21.00
Mulighedernes hus til lavpris. 04. februar 2018 kl. 16.19

AF: KURT ANDERSEN

DAGENS BUKET 31. januar 2018 kl. 10.40

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsplatformen skal… 28. januar 2018 kl. 21.10

Annonce