Trods baneinvesteringer på 74 milliarder: Passagererne flygter fra DSB
Mens biltrafikken konstant slår nye rekorder, og køerne omkring landets største byer vokser til nye længder, falder togtrafikken for første gang i en lang årrække, skriver Ingeniøren.
Samlet kørte danskerne godt 3 procent mindre med DSB sidste år end i 2013, og faldet fortsætter i år.
Således viser DSB’s halvårsregnskab, at statsbanerne på blot et år tabte 4,5 procent af passagererne over Storebælt.
De seneste fem år er antallet af biler, som krydser broen, derimod steget næsten 17 procent, mens bilparken er vokset 13 procent viser Ingeniørens sammenstilling af en række trafikstatistikker.
- Konkurrencesituationen med bilen er blevet hårdere. Bilerne er blevet relativt billigere og kører længere på literen, og rigtig mange kundegrupper kan blive fristet til at skifte til bil, siger underdirektør Aske Wieth-Knudsen, DSB.
Faldet i togtrafikken kommer, samtidig med at Danmark investerer mere i jernbane end i de seneste i hvert fald 30 år.
Ifølge Ingeniørens opgørelse er investeringer for cirka 74 milliarder kroner alene til fjernbanen ved at blive ført ud i livet. At togtransporten falder, overrasker ikke transportforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet:
- Vi har gjort det billigere at køre bil, og det er helt forkert og rigtig trist. Historisk har styrken for den danske trafik været, at det har været relativt dyrt at køre bil, og at vi derfor har haft relativt lidt trængsel. Den fordel har vi ikke længere, og vores bilejerskab er hurtigt steget.
På Christiansborg ved transportordførerne godt, at forudsætningen for deres store satsning på jernbanen skrider. SF’s Karsten Hønge kalder det "en katastrofal udvikling", mens socialdemokraten Rasmus Prehn konstaterer, at "vi ikke kommer til at nå måltallene for togtransporten".
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) konstaterer ligeledes, at pilen "ikke peger mod en fordobling af togtransporten".
Ministeren ser det dog ikke som et selvstændigt mål at få flere til at tage toget og fremhæver i en e-mail til Ingeniøren, at regeringen fremover ønsker at investere mere i veje end i jernbaner.