cookie-og-privatlivspolitik
Det nye rotorsejl monteres på M/F Copenhagen.
Foto: Matthias Tasler

Lokal nyt

Scandlines-færge får 30 meter højt rotorsejl

Færgen M/F Copenhagen, der sejler på Gedser-Rostock overfarten, rager nu markant højere op i luften for miljøets skyld.




26. maj 2020 kl. 12:45 Af Jakob Poulsen

Annonce

Hvis du synes, at Scandlines-færgen M/F Copenhagen ser lidt anderledes ud nu, end sidst du så den, så har du ret. Færgen, der sejler på overfarten mellem Gedser og Rostock er nemlig blevet forsynet med et 30 meter højt såkaldt rotorsejl.

Der er ikke tale om et sejl i traditionel forstand, men om en roterende cylinder. Formen minder om en kæmpe søjle, og rotorsejlet har en diameter på fem meter. Formålet med sejlet er, at det skal reducere CO2-udledningen fra færgen med fire-fem procent uden, at det påvirker sejltiden på overfarten.

Rotorsejlet er designet af cleantech- og ingeniørvirksomheden Norsepower Oy Ltd, og lignende konstruktioner findes blandt andet på et af rederiet Mærsks store tankskibe, Maersk Pelican.

Rotorsejlet er som nævnt en roterende cylinder, der ved hjælp af den såkaldte Magnus-effekt hjælper til at drive skibet fremad.

Magasinet Ingeniøren bragte i 2018 en artikel om, hvordan rotorsejlene blev installeret på Maerk Pelican, og heraf fremgår det blandt andet, at Magnus-effekten opstår, når vinden møder rotorsejlet.

Her vil vinden på den ene side af cylinderen aftage i fart, mens vinden på den anden side tiltager i fart. Forskellen i vindhastigheden skaber en trykforskel, der presser skibet fremad i en vinkelret position til vindretningen.

Både Norsepower og Scandlines er godt tilfredse med rotorsejlet, som blev monteret på en enkelt nat under et ophold i Rostock Havn.

- Der er øget fokus på at gøre skibsfarten grønnere både gennem internationale regelsæt og fra offentligheden. Derfor er det afgørende, at den maritime industri får øjnene op for en af de ældste former for energi – nemlig vind. Installationen på Copenhagen er et eksempel på, hvordan en kombination af flere former for energibesparende tiltag kan være vejen frem, siger CEO hos Norsepower, Tuomas Riski, i en pressemeddelelse.

Og Scandlines' CEO, Søren Poulsgaard Jensen, supplerer:
- Vi ser stor værdi i at investere i teknologier, der gør det muligt for os at fortsætte vores grønne rejse. Samarbejdet med Norsepower om det innovative rotorsejl passer perfekt til vores værdier og ambitioner om bæredygtig færgedrift.

- Sammen med Copenhagens hydrodynamiske skrog, der er designet til ruten, og vores hybridsystem, der lagrer overskydende energi i batterier om bord, vil rotorsejlet forbedre ikke bare vores energieffektivitet, men også vores forretning, siger han.

Rotorsejlet er fuldt automatiseret og måler selv, om vinden er stærk nok til, at sejlet vil kunne reducere CO2-udledningen fra færgen. Når det er tilfældet, starter rotorsejlet automatisk.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

hvordan bliver der smidt… 01. juli 2020 kl. 16.46

AF: MARTIN WOUTERS

have bad ved slotsbrygge 01. juli 2020 kl. 10.01

AF: PER HØYEM

VINDMØLLER 29. juni 2020 kl. 12.36

AF: MARTIN WOUTERS

måske masse af… 29. juni 2020 kl. 10.23

AF: JOHN WENNERWALD

Skinner frem for bus 28. juni 2020 kl. 23.26

AF: JOHN WENNERWALD

Statslige arbejdspladser… 21. juni 2020 kl. 21.51

Annonce