I næsten halvdelen af året har togrejsende på Sydbanen mellem Nykøbing og København måttet stige på en togbus.
Lokale busselskaber har haft travlt i forbindelse med opgraderingen af Sydbanen. Tusindvis af passagerer har sat sig i togbusser fra de lokale virksomheder.
Det er det jyske busselskab Papuga, som har fået den samlede ordre fra DSB med at sørge for togbusser. Herefter fordeler Papuga kørslen til underleverandører.
Flere lokale busselskaber, blandt andet De Grønne Busser med hjemsted i Væggerløse, Skørringe Turistbusser og John´s Busser fra Nykøbing, er blandt de selskaber, som Papuga har brugt som underleverandører på strækningen mellem Nykøbing og Sjælland i den tid henover året, hvor togdriften var stoppet for at give plads til arbejdet på skinnerne.
Hos De Grønne Busser fortæller direktør René Knudsen, at det har betydet at han i perioden havde otte-10 ekstra ansatte.
- Det var et fint halvår i virksomheden med ekstra omsætning, og hvad der svarede til 3,5 busser indsat for at løse opgaven.
Hos kollegaen John Jalkiewicz, som driver John's Busser, har der ikke i denne omgang været tale om så meget kørsel af togbusser.
- Vi har ikke kørt meget togbus. Vi har valgt at passe vore nye og gamle faste kunder og har rigeligt gang i virksomheden.
Der har til gengæld været masser af ture med togbusser for Jan Martin Jørgensen i virksomheden Skørringe Turistbusser.
- Vi har haft cirka 12 chauffører tilknyttet os på freelancebasis, siger Jan Martin Knudsen, som måtte leje busser ind for at klare opgaven.