cookie-og-privatlivspolitik
Hele sommeren har man kunnet møde københavnerbusser, der reklamerede for Lollands herligheder med sjove slogans som: Supermarked eller selvforsyning.
Hele sommeren har man kunnet møde københavnerbusser, der reklamerede for Lollands herligheder med sjove slogans som: Supermarked eller selvforsyning.
Foto: Privat

Lolland

Formålet er at inspirere

Kommunal kampagne vil skabe ny fortælling om Lolland.




14. september 2021 kl. 16:50 Af Lise Ravnkilde

LOLLAND I løbet af sommeren har man i København kunnet møde busser med store plakater, der gør opmærksom på, hvor meget mere man kan få, hvis man flytter fra storbyen til Lolland.

De tre slogans: Supermarked eller selvforsyning, Hamsterhjul eller åben himmel og Etværelses eller herskabsvilla har fået smilet frem hos flere. Om det også har fået yngre københavnere til at flytte til Lolland, vides ikke.

- Formålet med kampagnen er at inspirere og øge kendskabet til Lolland. Vi kan ikke styre nogens beslutninger om at flytte til Lolland, kun gøre opmærksom på mulighederne, fortæller kommunikationsmedarbejder i Lolland Kommune Julie Sophie Christensen.

Udover busbagsiderne køres der kampagne på de sociale medier, og så er der lavet en hjemmeside: firstmover.nu, hvor tre forskellige typer yngre mennesker fortæller, hvorfor de er flyttet til Lolland.

De tre cases, der fortæller deres historier, har alle taget springet fra København til Lolland for nylig. I korte videoer fortæller de hvorfor.

Annonce

Børnefamilien Maj og Ulrik Winther Træde og deres to børn, Frida på to år og Buster på halvandet, der har fået meget mere plads og tid til deres børn. Iværksætterne Marie Raunkjær og Nicolai Gren Hagelskjær, der har kastet sig over en campingplads på Fejø. Og frihedsrytteren Alexandra Ward, der nyder friheden, den gode plads og ikke at behøve at arbejde så meget som i København.

- Når nogen har taget springet, inspirerer det andre til også at gøre det, forklarer Julie Sophie Christensen.

Kampagnen er udarbejdet af det københavnske bureau Soundvenue Creative. Når Lolland Kommune har valgt at samarbejde med et københavnerbureau, hænger det sammen med målgruppen.


Yngre københavnere

- Målgruppen er yngre københavnere, i forhold til dem er Soundvenue eksperterne, fortæller Julie Sophie Christensen.

At kampagnen er kommet til at hedde firstmover, er fundet på i et samarbejde mellem Lolland Kommune og reklamebureauet.

Annonce

- Bureauet mente, at det var tid til at starte en ny fortælling om Lolland, fordi der sker så meget nyt, fortæller Julie Sophie Christensen.

Når kampagnen slutter til oktober, bliver der set på, hvor stor eksponering den har haft, og hvor mange besøgende der har været på hjemmesiden. Indtil videre har der været flere end 30.000 inde på hjemmesiden.

- Det er rigtig flot i forhold til andre kampagner. Vi regner også med en del mere i september, da kampagnen stadig kører på busser, politiken.dk og hos Soundvenue, fortæller Julie Sophie Christensen.

På de sociale medier holder hun og hendes kollegaer øje med kommentarer og reaktioner på kampagnen. Når nogen bliver tagget, blander de sig ikke i det. Men når nogen efterspørger muligheder for job, henviser de til ledige, lokale stillinger.

Pengene til kampagnen er hentet i budgettet for det almindelige bosætningsarbejde, og regnskabet er ikke gjort op endnu.

Annonce

- Det er en del af vores bosætningspolitik, og pengene var på budgettet. Det er corona, der har været med til at forme, hvilken kampagne og hvilken målgruppe vi har arbejdet med, forklarer Julie Sophie Christensen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN STÆVNGAARD

Historisk øjeblik venter! 27. september 2021 kl. 11.47

AF: JOHN WENNERWALD

Farvel Mutti 26. september 2021 kl. 23.05

AF: MOGENS H CHRISTENSEN

Borgmesteren er nede 24. september 2021 kl. 13.46

AF: TOM AHLQVIST

Vi skal værne om vores kulturarv: 21. september 2021 kl. 22.13

AF: DITTE RUST

Spoiler: Poolhusene i… 21. september 2021 kl. 12.35

AF: JOHN WENNERWALD

Klar til valget 19. september 2021 kl. 22.41

Annonce

ANNONCE