Der skal tilbydes fleksible transportløsninger til borgere uden egen bil.
HORSLUNDE De 670 borgere indenfor Horslundes byskilte får mulighed for at komme med deres forslag til, hvilke nye transportløsninger, der skal testes af i byen.
Det sker som led i et EU-støttet projekt, "Fremtidens Intelligente Mobilitet," hvor Horslunde er udvalgt som case-by for et transportprojekt. Borgerne i Horslunde skal bidrage med forslag til fremtidens kollektive transportløsninger uden for større byer.
Projektet i Horslunde, som også REn Energi Lolland står bag, startes op med en spørgeskemaundersøgelse, hvor der spørges ind til borgernes mobilitet. Horslunde og Omegns Borgerforening vil fra hjemmesiden og Facebook linke til undersøgelsen, der vil være opslag i bager og brugs, og der vil også blive taget personlig kontakt til folk, oplyser formand Ole Bruun, der fortsætter.
- For det et vigtigt, at vi får så mange svar som muligt og en så bred repræsentation som muligt.
Spørgsmålene går for eksempel på, om man har egen bil, og hvilken type, kører på cykel, elcykel, motorcykel eller løbehjul og så videre. Deltagerne skal også svare på, hvor de har transporteret sig hen, hvor meget tid, de bruger på at transportere sig, og hvilke byer de transporterer sig til de forskellige dage.
Deltagerne spørges også, om de finder tidsforbruget på transporten alt for højt, nogenlunde acceptabelt eller meget passende, og om der er noget, de har undladt at gøre, fordi de ikke havde mulighed for at transportere sig dertil eller hjem.
Det tager cirka et kvarter at svare på spørgeskemaet, og det skal hele husstanden helst gøre. Også børnene. Undersøgelsen følges op med interviews, nedsættelse af fokusgrupper og et borgermøde i oktober, hvor beboerne sammen med repræsentanter fra projektet skal vælge at teste løsninger, der kan hjælpe dem med at løse deres transportbehov.
Udgangspunktet er, at traditionel kollektiv transport ikke er rentabel, og at der skal tilbydes fleksible transportløsninger til borgere uden egen bil. Eksempelvis telebus, taxa, delebil, nabobil, samkørsel, dele-elcykler og andre indkøbsformer.
- Til vores fokusgrupper vil vi specielt gerne have fat i unge og ældre samt bilister. For vi skal have tomme sæder i bilerne i spil, siger Tommy Olsen fra projektledelsen.
Både offentlige transportselskaber, private aktører og fællesskabsdrevne tilbud kan stå for transporten, og tilbuddet skal gøres tilgængeligt via en app.
Test af førerløse busser - dog ikke i Horslunde - vil desuden blive fulgt og vurderet i forhold til fremtidig brug.
Erfaringerne fra Horslunde kan efterfølgende danne forbillede for delemobilitetsstrategi i hele Øresundsregionen. Der er et budget på 16 millioner kroner og dermed også penge til for eksempel måske at afprøve delebiler.
- Det er rigitig spændende at skulle være med til, slår Ole Bruun fast.
I alt ni steder skal give hver deres bud på, hvordan man kan løse de trafikale udfordringer og behov, der er i forskellige geografier. Projektet afsluttes juli 2021.
Gate 21 er et non-profit partnerskab mellem regioner, kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner, der arbejder sammen på tværs for at skabe grøn omstilling og vækst i Region Sjælland, Region Hovedstaden og Region Skåne - også kaldet Greater Copenhagen. Bag partnerskabet REn Energi Lolland, REEL, står Lolland Kommune, Københavns Kommune, Hofor og Gate 21. Gate 21 er sekretariat for REn Energi Lolland og udsender spørgeskemaet til Horslunde for REn Energi Lolland.