EU-domme har givet den tyske godkendelsesmyndighed lynende travlt lige til det sidste
FEMERN BÆLT Godkendelsen af Femern Bælt-projektet er klar: 1.200 sider kan i dag først blive afleveret til bygherrerne til "korrekturlæsning", inden den ventes underskrevet i midten af januar.
Dermed når godkendelsesmyndigheden i Schleswig-Holsteins transportministerium at færdiggøre godkendelsen akkurart indenfor den frist, der senest var lovet overfor de danske partnere i projektet.
Men blandt andet EU-domme om både den danske statsgarantimodel, og om miljøforbehold i forbindelse med et motorvejsprojekt i Nordtyskland har krævet tilretninger og ny gennemarbejde i et omfang, så godkendelsen først er klar i sidste øjeblik.
- En milepæl i projektet, siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S), Lolland Kommune, om den tyske godkendelse.
- Var vi i gang med at bygge et hus, svarer det her til rejsegildet, siger borgmesteren, vel vidende at der helt sikkert vil komme klager over den tyske godkendelse. Det er derfor, der i den officielle tidsplan for projektet først er forventet byggestart i 2020.
John Brædder (G) i Guldborgsund Kommune håber, at dele af byggeriet kan komme i gang i slutningen af næste år. Han kalder den tyske godkendelse altafgørende.
Fra Femern A/S kommer der ingen kommentarer til godkendelsen:
- Femern A/S vil nu studere myndighedsgodkendelsen og vurdere, hvilke konsekvenser byggetilladelsen vil have i relation til projektets økonomi og tidsplan, hedder det i et notat fra bygherren.
Der vil blandt andet blive lavet en ny finansiel analyse af Femern Bælt-projektet. Den seneste er fra 2016.
- I løbet af foråret vil Femern A/S fremlægge en plan med forskellige scenarier for de næste skridt, hedder det fra bygherren.
Foreløbig forventer man på tysk side at være klar til offentlig fremlæggelse af godkendelsen midt i marts. Baggrunden for, at der går så forholdsvis lang tid, er, at fremlæggelsen på tysk side skal ske, ved at sagens mange dokumenter bliver fremlagt ved omkring 10 forskellige offentlige myndigheder, så alle har lejlighed til at studere dem - ikke bare dem, der har adgang til dem via internettet.
Dokumenterne vil være fremlagt i 14 dage, og derefter vil der være en måneds frist til at indgive en klage til den tyske forvaltningsdomstol. Den vil på baggrund af klagerne skulle tage stilling til, om godkendelsesmyndigheden har gjort sit arbejde rigtigt.
I slutningen af april vil transportministeriet i Schleswig-Holstein have et overblik over eventuelle klager.
o Både de tyske og de danske politikere har forlængst besluttet sig for, at der skal bygges en Femern Bælt-Forbindelse: Traktaten om forehavendet blev underskrevet tilbage i 2008.
o Efter at have udarbejdet det konkrete projekt blev der på dansk side gennemført en VVM-proces, og i Tyskland startet en tilsvarende godkendelsesproces med afleveringen af en formel "byggeansøgning" den 18. oktober 2013: 10.200 sider og desuden 230 detaljerede tegninger.
o På den danske side af Femern Bælt blev projektet formelt godkendt med den anlægslov, der blev vedtaget af Folketinget 28. april 2015.
o På tysk side trak det ud med godkendelsen: Efter en første høring måtte projektet rettes så meget til, at der skulle gennemføres en høring mere, og den resulterede i 12.600 indsigelser og en tilretning i den danske tidsplan for projektet, der viste sig at være alt for optimistisk.