Online-bestilling lukkede, og patienters tidsbestillinger på sygehuse og kommunikation med praktiserende læger er gået tabt
Var ikke synlige
I flere år har it-systemet Cure4you været det mest brugte til online-kontakt til mange praktiserende læger, og tidsbestilling til EKG- og blodprøver på Region Sjællands sygehuse.Men tirsdag 4. september sluttede det brat, da Cure4You gik konkurs, og systemet blev lukket. It-systemets konkurs betød masser af besvær for tidsbestilling, og tabte oplysninger for patienter, læger og sygehuse.Fra den ene dag til den anden kunne patienter ikke længere benytte sig af muligheden for at bestille tid til EKG eller blodprøvetagning online hos regionens sygehuse.Var ikke synlige Og hos mange praktiserende læger forsvandt ikke bare patienternes mulighed for at kommunikere online med deres læge eller genbestille receptpligtigt medicin. Også databasen med tidligere kommunikation forsvandt. Ligesom muligheden for at genbestille receptpligtigt medicin forsvandt for patienterne.
På sygehusene - lokalt Nykøbing F. Sygehus og Regions Sjællands blodprøvetagning i Sundhedshuset i Nakskov - betød det, at bestillinger fra patienter, som havde bestil tid online til blodprøve og EKG, ikke længere var synlige for personalet.
- Konkursen var ventet, og vi var i gang med at finde en anden leverandør, men nåede det ikke inden konkursen, fortæller ledende overbioanalytiker på Nykøbing, Næstved og Slagelse sygehuse, Vibeke Deleurand.
- I Region Sjælland var vi i forvejen ikke tilfreds med Cure4you-systemet, og vi var i gang med at forberede et nyt system. Ligesom vi havde bedt kurator for Cure4you om adgang til databasen, men det fik vi ikke, og konkursen lukkede alle muligheder for os sidste tirsdag.
- I forvejen var vi ved at forberede en supplerende mulighed til onlineløsningen, således at patienterne også kunne ringe for at bestille tid. Og den løsning måtte vi lynhurtigt sætte i værk med ekstra mandskab på.
Vibeke Deleurand fortæller, at i snit 20-30 borgere dagligt har benyttet sig af den nye telefonlinje, siden den blev sat i værk.
- Et nyt system til onlinebooking er klar til at blive implementeret som et pilotprojekt i slutningen af september på Slagelse Sygehus. Hvis det fungerer optimalt, regner vi med at brede det ud til de øvrige sygehuse i regionen senest i slutningen af i år. Ligesom vi fastholder muligheden for at bestille tider via telefonen.
Har fået ny løsning
I PLO - Praktiserende Lægers Organisation - kan man ikke svare på, hvor mange praktiserende læger og lægehuse på Lolland-Falster, som har brugt Cure4You-løsningen. Men kommunikationschef i organisationen Jonas Heltberg fortæller, at de fleste læger har fået en ny løsning.
- Vi er opmærksomme på, at virksomheden Cure4you, der har leveret hjemmesider med tidsbestilling og e-konsultation til 200 klinikker landet over, er gået konkurs. Af de 200 klinikker er cirka 150 overgået til ny leverandør (EG), imens omkring 50 klinikker ikke har fået skiftet endnu.
- Men vi ved, at EG arbejder på at overføre de resterende klinikker til EG's hjemmesideløsning, og vi forventer, at det er bragt i orden inden denne uges udgang.
(EG udbyder digitale it-løsninger både til offentlige og private virksomheder, red.)
Grunden til, at virksomheden Cure4you gik konkurs, er ifølge udtalelser fra Torsten Bolbjerg, der står bag Cure4You, til Finans.dk, at det ikke har været muligt for virksomheden at byde ind på en ny national sundhedsapp "Lægen i lommen", som Sundhedsministeriet og Praktiserende Lægers Organisation (PLO) samarbejder om.
I begyndelsen af august blev it-virksomheden Trifork eHealth valgt som udbyder til den offentlige nationalapp. Derfor var det ifølge direktør Torsten Bolbjerg naturligt at lukke Cure4You.