cookie-og-privatlivspolitik
Regeringen har ingen opgraderinger af Lollandsbanen med i sit infrastrukturudspil, selvom der både er ønsker om en elektrificering og direkte tog mellem Nakskov og København.
Regeringen har ingen opgraderinger af Lollandsbanen med i sit infrastrukturudspil, selvom der både er ønsker om en elektrificering og direkte tog mellem Nakskov og København.
Foto: David Arnholm

Lolland

Lollandsbanen forbigået i udspil

Regeringen har ikke prioriteret forbedringer på Lollandsbanen, hvilket skuffer borgmester og regionsrådsformand.




09. april 2021 kl. 17:50 Af David Arnholm

LOLLAND Man leder forgæves, hvis man i regeringens store forslag til investeringer i forbedringer af infrastrukturen spejder efter forbedringer af Lollandsbanen. Den er ikke nævnt med et ord.

Det undrer borgmester Holger Schou Rasmussen (S).

- Hvad skal der ske med Lollandsbanen? spørger han og nævner, at han gerne havde set, at regeringen ville investere i at elektrificere banen ved at indsætte batteridrevne tog.

Men på det punkt har regeringen sit fokus i Jylland, mens Lolland forbigås.

- Det tror jeg, vi skal ind at italesætte, inden der kommer et endeligt forlig, bemærker borgmesteren og påpeger, at der jo er masse af grøn elektricitet på Lolland.

Annonce

Mere konkret lægger regeringen op til, at der skal indsættes batteritog på Lemvigbanen mellem Skjern og Holstebro for at høste erfaringer med dem, inden løsningen kan udbredes til andre ruter.

Også regionsrådsformand Heino Knudsen (S) havde ønsket mere fokus på Lollandsbanen, men han glæder sig over initiativet på Lemvigbanen, da det vil bane vejen for, at Lollandsbanen en dag kan få batteritog.

- Vi skal have ændret togtrafikken til batteridrift, og det vil jeg holde fast i skal gælde, når vi skal udskifte dieseltogene på Lollandsbanen. Men det kræver planlægning, og derfor er det fint, det er med her, fastslår han og tilføjer, at regionen inden længe skal i gang med at undersøge, hvad det vil koste.

Op til regeringens udspil har Heino Knudsen også presset på for, at det skulle omfatte direkte tog mellem Nakskov og København - som minimum i morgen- og eftermiddagstimerne. Men det ønske er han ikke kommet igennem med.

- Men det arbejde fortsætter vi alligevel. Det kan vi godt lave sideløbende, selvom det ikke er med i en infrastrukturplan. Det handler om at få et endnu stærkere samarbejde mellem regionen, DSB og Lokaltog, siger han og tilføjer, at KKR Sjælland - alle regionens kommuner - står bag ønsket, som også handler om direkte tog mellem Odsherred og København.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Er Det Konservative… 13. maj 2021 kl. 16.24

AF: JOHN WENNERWALD

Paradigmeskifte version 2.0 09. maj 2021 kl. 22.09

AF: PAW HALLANDSON

Det skriger til himlen! 09. maj 2021 kl. 20.40

AF: LEIF A. JENSEN

Demokrat i Danmark! Hvor? 05. maj 2021 kl. 09.29

AF: JOHN WENNERWALD

Den 1. maj 02. maj 2021 kl. 22.18

AF: LARS RASMUSSEN

Solcellepark Grænge Åbent… 01. maj 2021 kl. 09.17

Annonce

ANNONCE