Omkørselsvej ved Nørreballe skal undersøges - herunder mulighederne for cyklister.
NØRREBALLE 311 millioner kroner er sat af, så Rute 9 kan blive ført uden om Nørreballe. Men inden arbejdet kan udføres, skal der laves en vvm-undersøgelse af, hvordan miljøet vil blive påvirket.
Det har politikerne på Christiansborg i sommer sat otte millioner kroner af til, og nu har de også aftalt detaljerne for vvm-arbejdet. Det kommer til at række videre end "bare" omfartsvejen.
I kommissoriet for undersøgelsen står der således:
"I miljøkonsekvensvurderingen vil der - særligt i forbindelse med de trafikale beregninger - også blive perspektiveret til fremtidige muligheder for yderligere udbygning af Rute 9 på Lolland".
Men i første omgang er det altså kun omfartsvejen, som det er besluttet at anlægge. Den skal gå nord om Nørreballe, men den nærmere udformning ligger ikke fast. Undersøgelsen skal således afklare linjeføringen, antallet af spor og tilslutningerne til Vestre Landevej øst og vest for Nørreballe.
En mulighed er, at det bliver en tre kilometer lang landevej med to spor - et i hver retning.
En anden er, at det bliver en seks kilometer lang motortrafikvej med 2+1 spor - altså sådan en vej, hvor den øst- og vestgående trafik på skift får et ekstra spor med mulighed for at overhale.
Og måske lidt overraskende står der også:
"Som en del af undersøgelsen ses endvidere på muligheden for et såkaldt 0+alternativ, som er en mindre omfangsrig løsning end en udbygning. Det kan for eksempel være forbedringer af eksisterende vej eller andre tiltag, som er målrettet specifikke udfordringer på strækningen".
Undersøgelsen vil inkludere en indledende fire ugers fase, hvor offentligheden høres - blandt andet om forslag til placeringer og justeringer af linjeføringen - ligesom der skal holdes et borgermøde.
Det skal alt sammen munde ud i en rapport, som belyser de forskellige muligheder, og hvad konsekvensen vil være af dem hver især.
Når undersøgelsen er klar, skal politikerne vælge mellem mulighederne og vedtage en anlægslov.
I undersøgelsen indgår også, at ejendomsforholdene i området skal afklares, og at det skal belyses, hvad det vil koste at købe den nødvendige jord i området. Derudover skal der foretages "en grundig støjkortlægning", ligesom der skal gives forslag til, hvordan støjen kan reduceres for naboerne.
- Støj er sundhedsskadeligt, så vi skal tage det alvorligt, og det er jeg glad for, at vi gør, siger SF's transportordfører, Anne Valentina Berthelsen, som tilføjer, at SF også fik skrevet ind, at undersøgelsen skal se på cykeltrafikken i lokalområdet.
- Det er vigtigt, der kommer cykelstier. Jeg kan jo høre, når jeg er hjemme på Lolland, at folk faktisk gerne vil cykle. Og kan vi gøre det noget mere - også på landet, hvor folk er tilbøjelige til at sætte sig ind i en bil - er det godt. Derfor skal vi selvfølgelig også gøre noget, bemærker hun.
Arbejdet med undersøgelsen skal indledes i begyndelsen af 2022 og forventes afsluttet i efteråret 2023.