Over en million mennesker mødte Lolland-Falsters turismetiltag online.
LOLLAND At kalde det en udfordrende sæson for de store aktører i turistbranchen ville være lidt af en underdrivelse.
Flere måneder var landets grænser lukket for alt andet end den allermest nødvendige gennemkørsel, og det mærkede man selvsagt meget på turismesektorerne landet over.
Det gælder også i Lolland Kommune, hvor man i foråret og i den tidlige sommer havde en nedgang i antallet af folk med et pas, der ikke var dansk. Men slutningen af sommerens højsæson var til gengæld ganske imponerende.
Her var der en ganske betragtelig stigning i antallet af besøgende, heraf klart flest danskere, og det havde faktisk også nogle fordele, vurderer destinationschef i Visit Lolland-Falster, Brian Lindorf Hansen:
- Den danske gæst lægger gennemsnitligt flere penge end de udenlandske - det er noget, vi har set gennem mange år. Vi har endnu ikke haft mulighed for at få de allernyeste tal på det, men her i Visit Lolland-Falster regner vi med, at den gennemsnitlige turist på Lolland-Falster i år har brugt 30 procent flere penge, end den gjorde sidste år.
Forklaringen er ganske simpel, fortæller Brian Lindorf Hansen.
- Vi har set nogle turister i år, som normalt ikke bruger deres ferie på Lolland. Lad os sige, du er vant til at tage til Sydfrankrig med familien. Så får du altså hurtigt brugt 50.000 kroner i løbet af sådan en god ferie - de penge har de så valgt at lægge en del af i Lolland Kommune i år, og det kan vi godt mærke, forklarer destinationschefen.
For at få del i de pengestærke turister, der rejste indenlands, valgte Visit Lolland-Falster at køre en landsdækkende kampagne for området. Og det har gjort en mærkbar forskel, forklarer Signe Lund (S), der er byrådsmedlem i Lolland Kommune og næstformand for bestyrelsen i Visit Lolland-Falster.
- 1.300.000 mennesker så Visit Lolland-Falsters reklamefremstød. Den har haft fokus på vores attraktioner på Lolland, og det har folk bemærket. Det er en flot indsats, og den har gjort en forskel, siger Signe Lund.
Hun vurderer også, at de mange turister, der ikke normalt har valgt at feriere på Lolland, har fået en oplevelse med hjem, de ikke glemmer.
- Jeg tror faktisk, det her får en langvarig effekt for vores område. Når en turist har haft en god oplevelse, så kommer den igen og tager venner med. Det viser undersøgelserne, og det sker selvfølgelig også her.
Signe Lund forudser også, at coronaens fremtog i både Danmark og Europa potentielt kan have en positiv indvirkning på turismen i vintermånederne på Lolland.
- Hvis de så ender med at lukke grænserne helt eller delvist igen, så kan jeg sagtens forestille mig, at Lolland også får en stor julesæson. Hvis du ikke kan komme ned at stå på ski i uge syv, så kan det jo være, folk lejer et sommerhus på smukke Lolland i stedet, foreslår Signe Lund.
Og hun har faktisk en opfordring til sommerhusejerne i området omkring Nakskov:
- Vi mangler stadig overnatningsmuligheder for turister. Vi vil gerne have sommerhusejerne til at leje deres huse ud, for vi kunne godt bruge overnatningsmulighederne - sidste år så vi, at flere, der gerne ville holde ferie i vores kommune, simpelthen ikke fik muligheden, så jeg håber, at flere private vil åbne for at leje deres feriebolig ud, siger Signe Lund.
Overordnet set har det dog stadig været en svær sæson i turismeindustrien. Flere måneder blev revet ud af kalenderen, og det er svært at rette op. Men i mørket gemmer der sig måske også en succes:
- Vi er ikke i stand til at opgøre mindre udlejninger, der ikke foregår via virksomheder eller bureauer. Derfor er der formentlig en masse udlejning gennem andre kanaler, vi ikke kan måle, uddyber Signe Lund.