cookie-og-privatlivspolitik

11

Billeder


Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Dobbelttest: Ceed SW vs ProCeed - fornuft vs følelse

Kia Ceed var sidste år med i opløbet til Årets Bil, og som stationcar er den et sundt og fornuftigt valg - men er dens überdesignede søstermodel ProCeed egentligt et bedre køb?




19. august 2019 kl. 06:03 Af Bilsektionen.dk

Annonce
FAKTA
Kia Ceed SW 1,6 CDRI DCT
Motor: 4-cylindret 1,6 liter med turbodiesel
Ydelse: 136 hk v. 4000 o/min
Max. moment: 320 Nm v. 2.000 - 2.250 omdr./min
Gearkasse: 7-trins aut.gear med dobbeltkobling
Forbrug: 19,2 km/l. ved blandet kørsel (WLTP-norm)
CO2-udledning: 136 g/km
Tophastighed: 200 km/t
Acc. 0-100 km/t.: 10,6 sekunder
Køreklar vægt: 1.452 kg
Længde/bredde/højde: 441/179/156 centimeter
Pris: Kia Ceed SW fås fra kr. 224.999 kroner
Ugens testbil koster 322.987 kroner (302.993 kroner eksklusiv ekstraudstyr)

Der er utrolig meget, der giver mening, når man kigger på ugens testbil: Det er en Kia med syv års garanti. Det er en diesel med 136 hk. og 320 Nm trækkraft. Den har et brændstofforbrug på officielle 19,2 km/l (vi kørte 17,6 i snit) og har fin plads på bagsædet og generøs plads i bagagerummet, hvor der i øvrigt er oceaner af ekstra aflægningsplads.

Desuden er den virkelig fint udstyret med en liste, der er så lang, at man skal lede godt efter for at bede om mere.

Alt i sikkerhed har den, og meget af udstyret var for få år siden kun normen i langt mere dyre tyske biler. Og selv infotaimentanlægget er svært at klage over, selvom det ikke er perfekt. Men alligevel er det ikke nok for mange. For er den for kedelig? Er den for ordinær? Det var der måske nogle, som frygtede hos Kia i Frankfurt. Derfor lancerede de den mere strømlinede og sportslige udgave ProCeed. Men er det nødvendigt? Hvem er det lige, man skal nå med den model? Og skal man vælge den til i forhold til "standarden", som det er svært at indvende noget imod?


Rigtig god leverpostej

En uges test i Ceed SW afslører en bil, som gør det rigtig fornuftigt. Bilen er ganske komfortabel i hverdagen, styretøjet er fornuftigt vægtet, det automatiske 7-trins DCT-gear fungerer ganske upåklageligt. I det hele taget er det en ganske fornuftig pakke. Kia Ceed er simpelthen en god bil.

Men når man så træder ud af vognen og kigger på den, så blegner noget af fornemmelsen. Den er en smule kedelig at se på. Og det har de måske været udmærket klar over på designstudiet i Frankfurt, hvor både Ceed og ProCeed er tegnet.

Selv om de to biler er i samme familie, er det som om, Ceed er den pæne, fornuftige søster, som vælger det fornuftige studie, der helt sikkert ender op i et job.

På den anden side er der den lidt mere strømlinede ProCeed. Det er som søsteren, der er lidt kønnere, men som også har mere kant og vil gå sine egne, men dog fornuftige, veje.

ProCeed i den testede udgave er en GT - dog ikke ægte GT - men med 204 hk. Desuden er den lavet i det såkaldte shooting brake-design, der for bilenutusiater oftest vækker begejstring.


Masser af køreglæde

Det gør det også her. For motoren, 2,0 benzin med 204 hk. og 265 Nm, som er tilstede allerede ved 1.500 o./min., er lig med en bil, som gerne vil fremad. Modsat i den Ceed, vi tester op mod, er der manuelt gear i ProCeed. Og med det stramme, præcise styretøj og den noget hårde undervogn er slutresultatet en bil, som bestemt ikke har noget imod at blive kørt hårdt. Tværtimod er det som om, at den opfordrer til at skifte gear en smule hurtigere end man plejer.

Selv om al den køreglæde, som ProCeed umiddelbart skaber, lokker, så var den første tanke, at den nok ikke ville være mit valg. Det var baseret udelukkende på økonomien. For ProCeed med 2,0 benzinmotoren kører nemlig kun 13,5 km/l., hvis du kører pænt. Og det opfordrer ProCeed ikke ligefrem til. Heldigvis kan den også fås med præcis den samme 136 hk. diesel, som sidder i den testbil vi også har til rådighed.

En anden del af bilen er, trods sin stationcarstatus, overraskende upraktisk. Der er ikke voldsomt meget plads på bagsædet, bagagerummet har for lidt plads og bagsmækken er overraskende tung at få smækket i.

På den anden side er undervognen utroligt stram. Styretøjet præcist. Sæderne er smalle og giver god støtte. Den er virkelig sjov at køre. Og det er endda selv om bilens køreindstillinger ikke er sat i Sport. I forvejen kommer der falsk motorlyd ud af højttalerne i bilen, og det bliver forstærket i sportsindstillingen, så det lyder som om der er en større motor i. Det er snyd, men den samme gimmick kan man finde i en BMW M5.

Larmen bliver dog lige lovligt voldsom ved høj fart. Det gav i hvert fald ondt i ørene at køre ved 6.000 o./min. Der er ingen tvivl om, at Kia ProCeed er lavet til entusiaster.


Men vinder fornuften så?

De kan begge noget. ProCeed'en er dog den, folk lægger mærke til på gaden. Den er især i profil fantastisk flot. Ser man den bare forfra, er der dog nærmest ingen forskel - man skal i hvert fald være ekspert for at spotte de unikke detaljer.

Det er helt klart Ceed SW, som er det mest komfortable køretøj i hverdagen. Den har som sagt det hele, og/men ingen vil løfte et øjenbryn over den. Med prisen på 323.000 kroner giver den også meget for pengene. Inklusiv de syv års garanti, som begge biler jo har.

På den anden side har vi den mere rå og indbydende ProCeed, der med sine mere sportslige køreegenskaber giver lidt køb på komforten. Her er det dynamikken, som er i fokus, men det bliver simpelthen for intimt og småt i kabinen, selvom der stort set er tale om den samme instrumentering.

I ProCeed skal det hele være lidt sjovere, lidt strammere, lidt hårdere. Og det endte faktisk med at blive et irritationsmoment. Motoren larmede simpelthen for meget, og selv om det er elektronisk lyd det meste, så kan man ikke slå det fra.

ProCeed er dog en langt sjovere bil at køre, og designet kan man heller ikke indvende noget imod. Slet ikke til prisen, som er under 350.000 kroner uden ekstraudstyret. Jeg forstår til fulde alle, som har valgt den i stedet for Ceed SW.

Men med en pistol for panden er svaret alligevel klart:

Vi lader ProCeed være til dem, som ikke har en familie, der skal med på bagsædet og hopper afsted i en Kia Ceed SW - den skal bare lige have tilkøbt et panoramatag, så passer den perfekt.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Betaling ved kasse et 15. september 2019 kl. 19.41

AF: SVEND ERIK WINTERFELDT

Dårlig stil Gedser 12. september 2019 kl. 13.16

AF: BJARKE ROSENKILDE

DF's fremtid? 11. september 2019 kl. 18.07

AF: JOHN WENNERWALD

Guldregn 08. september 2019 kl. 17.37

AF: LARS STIG HANSEN

Marielyst torv – gener fra… 07. september 2019 kl. 21.59

AF: BJARKE ROSENKILDE

Henrik Sass Larsen tilbage… 04. september 2019 kl. 23.40
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce